onsdag 19 november 2008

Den här bloggens första inlägg skrev jag den 29 juli 2007. Jag döpte bloggen till retrieverliv. Den skulle skildra livet på landet. Livet med retrievers. Livet och kärleken. Riktigt så blev det inte. Mycket har hänt. 178 inlägg finns att läsa i denna bloggs historik. Samtliga handlar om livet. Dock präglas över 160 av inläggen av jobbiga tider. Förtvivlan. Sjukdom. Sorg.

Bloggen har tjänat sitt syfte. Den har varit en ovärderlig ventil. Ni som följt bloggen har varit ett fantastiskt stöd. Jag har skrivit mycket i bloggen. Inte allt. Det finns mycket som ingen vet. Mycket som jag inte vill att någon ska veta. Trots att jag varit öppen har jag självfallet gallrat och noggrant valt ut vad jag skrivit. Vad jag delat med mig av och vad jag behållit för mig själv. Bloggen är dock idag en dokumentation av delar av det som varit och jag är innerligt glad över att jag skrivit. Det är tungt att läsa tillbaka i bloggen och återuppleva året. Så mycket känslor. Så mycket hopp. Så mycket förtvivlan. Så mycket kärlek.

Bland det sista jag sa åt Arnold då han fortfarande förhoppningsvis hörde mig. Men då läkarna tagit ifrån mig den sista gnutta hopp som fanns var att jag släpper honom. Under hela året hade jag talat om för honom att det enda sätt han kunde såra mig, göra mig illa var genom att ge upp. Ge upp kampen om att återvända till vårt gemensamma liv. Då jag fick beskedet att hoppet var ute var det viktigt för mig att ge honom min "tillåtelse" att släppa taget. Jag ville inte att han skulle plågas mer. Tårarna rullade och det var de svåraste orden jag någonsin uttalat men jag vet att det betydde mycket för honom att höra. Han ville aldrig göra mig illa. Han var så ledsen under året. Ledsen över vad han (sjukdomen/situationen) utsatte mig för. All sorg jag fick utstå. Min sista gåva till honom var mina ord. "Det är ok älskling, du får släppa taget".

Idag skriver jag i denna blogg för sista gången på obestämd tid. Den här bloggen handlar idag om leukemi. Sjukdom. Sorg. Det var inte meningen. Vem kunde tro att det skulle bli så. Så blev det dock.

Det känns tungt att avsluta bloggen. Tyngre än jag kunde ana. Känslosamt. Jag sitter med tårar i ögonen och en klump i halsen. Till och från svämmar det över. Det känns som att jag avslutar mer än bloggen. Som att jag stänger dörren till det förgångna. Så är det givetvis inte. Den dörren går inte att stänga. Jag vill inte stänga den. Bloggen har dock blivit så synonym med tiden som varit. Den representerar det som varit. Det känns tungt att skiljas från den. Känns nästan som ett svek. Men det är något jag känner att jag måste göra.


Jag vill återupprätta mitt retrieverliv. Det vill och behöver jag göra utan bloggen. Kanske kommer jag tillbaka en dag. Just nu behöver jag dock få gå vidare. Lämna det som varit. Inte glömma. Det gör jag aldrig. Dock behöver jag ett avslut. Det här kapitlet i mitt liv behöver ett avslut. Jag kommer alltid att bära den här erfarenheten med mig. Den har gett mig mycket. Den har fått mig att se på livet med nya ögon. Den har format mig. Den kommer att påverka mig i resten av mitt liv. Nu är det dock dags att gå vidare. Det känner jag. Det behöver jag. Det vill jag.

Som jag skrivit så många gånger förr så vägrar jag låta denna erfarenhet göra mig bitter. Jag vägrar sluta leva. Jag vägrar sluta tycka om att leva. Tvärtom tänker jag precis motsatt. Jag vill leva. Leva mer än någonsin förr. I många situationer som jag stöter på kan jag höra Arnolds röst inom mig. Jag hör hur han uppmuntrar mig. Hur han hade rått mig. Hur han vill att jag ska handskas med situationen. Med livet. Hans ord väger tungt i mitt hjärta.

Arnold var en fantastisk människa. En varm. Godhjärtad. Snäll. Vacker människa. Jag är så lycklig som fått ha honom i mitt liv. Han har påverkat mig på så många sätt. Han har lärt mig så mycket. Jag är en bättre människa tack vare honom. Det måste vara den finaste gåvan en människa kan ge. Tack Arnold. Tack för att jag fick ha dig i mitt liv. Tack för att du gjorde mig till den jag är idag. Jag kommer alltid att bära dig i mitt hjärta. Jag kommer för alltid att älska dig.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår dig. Förstår att du måste ha ett avslut.

Jag kommer sakna att läsa dina ord, för hur ont det än gjorde att läsa dom ibland fyller du mig med hopp. Hopp om livet och kärleken.

Du är en fantastisk människa Nina, tack för att jag har fått följa dig på din/eran resa.

Jag hoppas du kommer tillbaka en dag och fram tills dess önskar jag dig all lycka.

Stora kramar Lina

Anonym sa...

Även jag kommer sakna dina ord väldigt mycket. Dina texter har träffat mig rakt i hjärtat.

Du verkar vara en så oerhört stark människa med så mycket livsglädje. Jag hoppas du fortsätter skriva, på ett eller annat sätt. Du berör. Du träffar rakt på.

Jag önskar dig o dina grabbar allt gott! :)

Kramar från Ida

Anonym sa...

Det var ett vackert avslut på bloggen Nina. Jag förstår dig fullt och fast och du gör rätt i att ta ett stort steg in i ditt nya liv.

Även jag hoppas att du någon dag återvänder till bloggandet så att jag återigen får följa ditt retrieverliv. Tack för att jag fått ta del av dina tankar under dessa år, för jag började ju faktiskt att läsa din blogg för fyra år sedan då jag själv påbörjade mitt dåvarande retriverliv :).

Stora kramar Mirjam

Anonym sa...

Det var inte bara dina ögon som svämmade över ibland medans texten växte fram på skärmen! Du är så otroligt duktig på att uttrycka dig intimt och känslosamt, utan att bli för privat. Jag beundrar dig, inte bara för ditt skrivande utan allt annat som du också kan och är.

Jag ser så mycket fram emot din helg här - känns som att vi har ljusår att ta igen trots att det inte var så länge sen sist.

Tack för att jag fått följa dig här på bloggen. Känns konstigt att inte kunna uppdatera mig om din vardag via den längre, men desto större anledning att lyfta luren då och då!

Kram!/Nina

Anonym sa...

oj!
Jag tänkte faktiskt på dig idag. Funderade på hur du har det nu, hur du mår, hur ditt liv fortsätter. Jag tänkte oxå på att det var ett bra tag sen du bloggade. Tanken slog mig "Hon kanske slutar blogga för att försöka komma vidare". Så läser jag nu detta inlägg. Jag kan förstå dig till 100%, du ska verkligen försöka göra ett avslut. Jag kommer sakna dina ord, din styrka, din livsglädje- ja allt!
Men jag vill önska dig all lycka.
Hoppas du kikar in en dag, eller länkar till en ny blogg "Retriverliv" kanske =)

LYCKA TILL MED ALLT!
Kramisar från AKP

http://akp.blogg.se

Anonym sa...

Jag kommer att sakna dina uppdateringar men jag förstår dig samtidigt helt och hållet. Jag önskar dig all lycka och framgång när du nu öppnar en ny dörr i ditt liv. Kramar från Maria och hundpussar från Trippa och Speja

Anonym sa...

Hej Nina,

Jag förstår att detta är något som Du behöver göra för att kunna gå vidare. Jag kommer också att sakna Dina ord. Du skriver ju sååå bra!! Även mina ögon är fyllda av tårar när jag läser dina beskrivande rader.

Visst hörde Arnold Din sista gåva till honom. <3

Många kramar och kramar och kramar till Dig!!!!!

Anonym sa...

Var sak har sin tid!
Har anat att detta varit på gång. Endast för att jag inte riktigt kunnat begripa hur du annars skulle kunna gå vidare. Tycker det är helt rätt beslut av dig, trots att jag kommer att sakna att läsa hur du har det.
Nåja, får väl följa er på SSRK´s resultatsidor iaf :-)

Lycka till med allt, Nina! Tycker du är fantastisk. Du klarar allt du vill!
..och tack för att vi fått följa med på er resa, trots att det varit jättejobbigt. Det går inte en dag utan att jag tänker på dig och Arnold!
Kram, Anna E

Anonym sa...

TACK för att jag har fått följa med på resan som Du och Arnold har varit med om. Jag kommer att sakna dina fantastiska berättelser som både handlat om sorg och om glädje!

Hoppas att du någon dag kan tänka dig att skriva en bok, för ditt sätt att skriva och dina ord berör många, det vet jag.

Jag önskar dig allt gott i livet!
Varma hälsningar från Åsa

Anonym sa...

Nina!
Mina ögon svämmar också över. Dina ord är så kloka och så vackra. Liksom hela den här bloggen. Jag är dig och Arnold tacksam för att ni delade med er. Ni har gett mig mycket under den här resan.

Jag hoppas verkligen att jag och andra får ta del av dina ord på något vis framöver. I ett retrieverliv eller i en bok. Någonstans.

Massor av kramar till dig bästa Nina!

Anonym sa...

Vilket fint avslut på en väldig fin blogg.
Man ska alltid se framåt. Jag önskar dej allt gott i framtiden och fortsätt leva!!!!/elli

Elin sa...

Tack för att du delat med dig av dina tankar och upplevelser under den här tiden. Jag önskar dig all lycka till i framtiden med livet, din gård och dina fina hundar!
Hoppas också såklart på en uppdatering om/när du själv känner dig redo för det. Men tills dess fortsätt njuta av livet!

hälsningar,Elin&Patrick

Anonym sa...

Vackrare hade det inte kunnat bli.

Anonym sa...

Du är så klok Nina och jag tror att det här är det enda rätta för att orka gå vidare.
Jag blev så glad då jag läste om dig i tidningen idag. Jag förstår att det är någonting du brinner för. Du är nog precis rätt (man/)kvinna på rätt plats.
Ha det bra och ta nu hand om dig, vi hörs säkert framöver.
Kram Anita

Anonym sa...

Jag kommer att sakna att läsa din blogg, du skriver så vackert och gripande. Vill önska dig all lycka framöver och jag hoppas verkligen att du börjar blogga någongång igen i framtiden så vi får ta del av dina och hundarnas framfart. Kram från Ulrika

Anonym sa...

Vackra ord!
Lycka till med ditt liv...för livet finns för dig fortfarande och väntar på dig.Efter vad jag har lärt"känna"dig så vet jag att du kommer att leva fullt ut!

Från en okänd vän :)

Anonym sa...

Hejdå så länge. Lycka till med allt..

Anonym sa...

Fint avslut på en väldigt fin blogg! Jag önskar dej verkligen all lycka och glädje i framtiden. Det är viktigt att kunna se framåt, lika viktigt som att kunna sörja./stor kram

Anonym sa...

Jag har följt din blogg sedan den startade, men har aldrig lämnat någon kommentar.. varför vet jag inte.. Borde gjort det för dina ord har berört mig så mycket, de har inspirerat mig.

Tack för att vi fått följa dig på din resa!

Hanna

Golden&Vitt sa...

Jag kommer oxå att sakna din blogg,men du gör det som känns bäst just nu. Hoppas ändå att vi någon gång hittar dig bloggandes eller kanske att du skrivit Boken.

En sak som jag jobbar med som du har fått mig att göra och tänka på är att försöka "fånga dagen"
Tack Nina
Kram / annika. fast du inte vet vem jag är.

Anonym sa...

Jag kommer att sakna dig-jag kommer att sakna dina ord - din blogg betyder så oehört mkt men självklart förstår jag dig.

Ingen blogg är så gripande som din där du har delat med dig av ditt/erat liv

Så nu önskar jag dig en god fortsättning i livet ett liv tillsammans med hundarna och Arnold i ditt hjärta ...

Kramar i massor
Helena Hagström
Många tårar har rullat ner från min kind

Anonym sa...

Kommer verkligen att sakna din blogg även om jag inte följt den under särskilt lång tid (har ju dock läst alla inlägg bakåt i tiden). Du har genom din blogg fått mig att se livet annorlunda och för det är jag dig evigt tacksam! Lycka till i framtiden och gör verklighet av boken som du skrivit om så många gånger.
Tror ingen kan lämnas oberörd av ditt sätt att skriva och vi alla som läser kommer att sakna bloggen otroligt mycket men vi förstår att detta är något som du behöver göra. Ännu en gång - lycka till med allt!
Kram

Anonym sa...

Hamnade på din blogg av en händelse el av en mening, Du är en fantastisk människa, och din blogg har skapat många tårar men oxå en tro på framtiden.
LYCKA till med livet

Kram från Värnamo

Anonym sa...

Jag önskar dig all lycka i framtiden! Hoppas man får läsa om dig och hundarnas äventyr i framtiden, det har varit så intressant att följa er. Att allt inte blev som du hade hoppats är så tragiskt. Tänker på dig! Tusen kramar och tack för att jag fått följa dig/er!
Anne-Lie med Jack och Micka

Anonym sa...

Har följt din blogg genom detta år och har alla gånger suttit med tårar i mina ögon, du skriver fantastiskt bra och din blogg har inspirerat mig att se annorlunda på livet, Arnold verkade vara en underbar människa så och öven era hundar! Kommer att sakna denna blogg men förstår ditt val helt och hållet. Hoppas du skrikver en bok om ditt liv för du kan verkligen skriva så det berör.
stora styrke kramar till dig fån mig! Lycka till i livet med vovvarna!

Mia sa...

Oj vad ledsen men ändå glad jag blev när jag läste det du skrivit Nina. Svårt att förklara, men jag föstår dig på något konstigt sätt.

Önskar dig allt gott. Tack för att jag fått läsa dina kloka ord...

Anonym sa...

Jag älskar att sitta och läsa dina bloggar.Men jag börjar nästan gråta när jag läser dom.dom är så vackra.Kommer sakna att du bloggar.

Det var ett väldigt vacker avslut.
Det enda minne jag har av Arnold är några böcker och foton.
Jag minns han som rolig och mera.

Men jag kommer alltid minnas han.

Lycka till Nina

Anonym sa...

Nina tack för att vi fick vara med Er i glädje och sorg. En anerlunda syn på livet har vi nog alla fått genom din blogg. Lycka till i livet.
kram eva

Anonym sa...

Jag önskar dej ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!!
kram fr Elli i Kukkola

Anonym sa...

Jag önskar dig ett gott slut, trots allt, på 2008 och önskar dig ett härligt 2009!

Jag saknar dig och dina ord.

Massor av kramar!
/Malena

Visa Vägen sa...

Tack för den visdom, värme och kärlek som ryms i och mellan dina ord och meningar... Lev väl!

Du har en utmärkelse att hämta hos mig, om du vill. :)

/Svante

Nappe sa...

Hej nina,

Ledsen att knacka på den här dörren som ju egentligen är stängd. Jag har nyligen haft en upplevelse ganska lik din. Jag har läst din blogg och hoppats på det bästa för er, senare följt den och hoppats att vi skulle slippa ert öde. Min fru transplanterades några månader efter Arnolds bortgång. Sen ungefär en månad finns hon inte mer. Jag har varit lite i kontakt med Stefan - gooliatt, som tyckte jag skulle kontakta dig. Jag är lite besviken på att jag inte kom på det själv. Tja, nu är jag här. Om du vill och orkar kan du, antar jag, mejla mig genom den här sidan nu när jag registrerat mig. Annars har stefan min adress. Allt gott önskar jag dig! / Tobias

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack