torsdag 17 juli 2008

Vem har tid att sitta vid datorn när livet leker och varje dag innebär nya äventyr? Inte jag!

Jag bjuder på ett litet referat om vad vi pysslat med de senaste veckorna. Ord blandat med bilder kan dock ändå aldrig återge hur bra vi haft och har det.

Vi har haft mycket besök av nära och kära, många trevliga kvällar och dagar på gården. Vi tränar en hel del hund med varierande resultat. Vi startade bland annat på klubbmästerskapet för Luleå SSRK. Bailey floppade totalt medan Peak skötte sig jättebra men hade otur med en markering vilket visade sig i totalpoängen. Överlag så är det ungefär så det ser ur just nu. Peak går som på räls medan Bailey backar. Tyvärr. Jag återkommer till hundtankarna senare i inlägget.

Husvagnsresan gick bara bra och var trevlig.
Vi åkte på fredagmorgon. Lycksele var första anhalten.

Där besökte vi djurparken där "närkontakten" med björnarna blev ett minne för livet. En björn slickade tom. min hand. Vi åkte ut och åt gott på kvällen och efter middagen sökte vi upp en fin träningsplats och körde lite markeringar med hundarna och avslutade sedan fredagen med en runda minigolf.

Vi är två tävlingsmänniskor. Behöver jag säga något mer? Arnold är tyvärr inte bara snäppet bättre mig på minigolf, han utklassar mig till och med då och då. Jag ser det som träning i att bli en bättre förlorare... :)

Vi har bestämt oss för att försöka sära på hundarna åtminstone någon timme då och då. Vi har varit alldeles för dåliga på det. De kan gott behöva lite ensamtid med oss någon gång. Peak hängde med på denna runda och hade full koll på varenda boll! :)


På lördag styrde vi kosan mot Östersund.
En stad vi länge velat se och besöka. Vi blev inte besvikna.

Östersund var jättevackert och vi blev förälskade i staden bägge två. Underbar natur och nära till fjäll. På lördagen besökte vi "Moose Garden" där vi fick stifta bekantskap med ett flertal tama älgar. Älgkalvarna var bara några veckor gamla och hur söta som helst. Älgtjurarna var maffiga och vissa av älgkorna var riktigt keliga som bilden ovan visar.

På lördagkväll bjöd min kollega Sara oss på middag hemma hos henne i Östersund och tipsade oss samtidigt om utflyktsmål för dagen därpå. På söndagen åkte vi nämligen till Åre. Vi besökte Lundhagsbutiken i Järpen på vägen och shoppade en hel del friluftskläder innan vi styrde kosan mot Åre. Mot fjällen.

Vädret för dagen inbjöd dock snarare till mer shopping än naturupplevelser. Det störtregnade nästan hela tiden. Under ett kort uppehåll hann vi dock upp på lite lågfjäll för en kort tur. Sen blev det mer shopping! :)

På måndag åkte vi vidare mot höga kusten. Vi åkte till Örnsköldsvik och fortsatte vår shoppingresa och handlade en hel del på Fjällrävens butik innan vi slog oss ner på campingen nedanför skuleberget.

Vi avnjöt en lugn kväll på campingen. Först blev det en minigolfrunda, denna gång med Bailey som en utmärkt caddie, sedan blev det en hemmakväll med film och godis i husvagnen.

På tisdag var det dags för skuleberget. Vi fuskade faktiskt lite och tog linbanan upp. Väl uppe kom vi på att vi skulle klättra ner till grottan och sedan klättra upp igen, så det blev en hel del svett ändå innan vi styrde kosan mot nästa mål. Umeå.

I Umeå hälsade vi på Anneli, Erik, Speja, Kuta och den ofödda lilla Malva i Annelis mage. Det blev en trevlig kväll med god mat och trevligt umgänge för både fyr- och tvåbenta.

På onsdag var det dags att åka hem igen efter en trevlig och givande resa. Campinglivet är nog ingenting för mig men att ha ett portabelt hem var inte fy skam. Gården kändes dock finare och mer välkomnande än någonsin när vi äntligen körde upp på uppfarten hemma. Borta bra men hemma bäst.

Redan på torsdag var dock det dags att packa oss i bilen och åka bort igen. Denna gång bara över kvällen. Vi lämnade hundarna hos pappa och plockade upp mamma och åkte till Storforsen, Älvsbyn för att se "Diggiloo" med bl.a. Nanne Grönwall, Linda Bengtzing, Måns Zelmerlöw och Lotta Engberg. En fantastiskt bra show som avnjöts i underbar miljö med en härlig picnic som grädde på moset.

Jag och mamma åker på olika musikevenemang, konserter, musikaler och shower stup i kvarten. Detta var dock första gången jag fick avnjuta något tillsammans med Arnold. Första men förhoppningsvis inte sista gången. :)

Annars så fyller vi verkligen våra dagar. Jag vet knappt själv med vad men vi är sysselsatta hela tiden. Vi har som sagt haft en hel del besök av vänner, nära och kära. Vi har varit och spelat kort hos Tina och Mattias. I tisdags kom Cissi och Pär från Piteå och bastade, drack vin och stannade över natten. Mycket trevligt. Igår var jag och mamma på bio och såg "Mamma Mia", rekommenderas! Ikväll har jag och Arnold varit ut och ätit gott och sedan hälsat på hos mamma och pappa.

Imorgon ska vi till Umeå, sjukhusbesök. Det är nu ett halvår sedan transplantationen, vi ska få reda på chimerismen och överlag prata om nuet och framtiden. Nervöst.

Vi tränar en hel del hund. Jag har gått en endagskurs i A-provs-träning med Bailey i Kalix. I måndags hade vi samträning med SSRK. Jag och Bailey har hamnat i ofas. Vi fungerar inte ihop just nu. Dirigeringarna går inte alls, framförallt inte på vatten. Inte alls. På samträningen var det walk-up som gällde, Arnold fick köra Bailey medan jag körde Peak.

Peak var som väntat jätteduktig. Det enda jag måste finslipa med honom är närsökssignalen annars är han i toppform. För Arnold och Bailey gick det också bra, markeringar sköter han fint och de tog även en motiverad landdirigering. Problemet för dem två är att Bailey kan mer än Arnold. De skötte sig dock fint bägge två. Tanken är ju inte att Arnold ska ta över Bailey utan bara att han också ska få göra annat än vara funkis hela tiden. :)

Bailey var anmäld på jaktprov imorgon och söndag. Jag strök oss. Jag kan och vill inte att starta honom just nu. Vi måste backa i träningen och hitta varandra igen. Hitta förtroende för varandra. Jag har tränat för svårt. För mycket omotiverat. Det är säkert mitt eget fel. Nu får jag stå mitt kast. Nåja, vi kommer igen!

Vi älskar verkligen hundträningen allihopa. Jag är så glad att jag/vi har en hobby som vi älskar och som ger oss så mycket energi och som får oss att ha så roligt tillsammans må så bra.

Tromb växer så det knakar. Han är en härlig busig valp. Han blir frustrerad då och då när allt inte går hans väg och visar att det finns mycket egen vilja i den lilla kroppen. Vi har börjat ställa lite mer krav på honom i vardagen. Arnold försöker åka ut till skogs med bara Tromb då och då för att stärka bandet dem emellan och träna honom enskilt på inkallning och liknande. Arnold längtar till att Tromb ska växa till sig så han får börja träna lite mer "på allvar", han brukar säga att det riktigt kliar i fingrarna av längtan att köra hund.

Idag fick Tromb lite ensamtid med både husse och matte när han fick följa med oss på en roddtur i vår lilla eka i vår lilla vik. Han tyckte det var spännande att titta på näckrosor och på årorna. Modigt lutade han sig över "relingen" och doppade tårna och hade nog gärna hoppat i. Han har en rejäl portion vattenpassion denna lilleman.

Tromb känns som en fullständigt självklar medlem i vår flock och han och Peak har så väldigt roligt tillsammans. Idag har faktiskt till och med Bailey lekt lite smått med honom till Trombs stora glädje. Överlag känns han fortfarande som en stabil, harmonisk och behaglig liten kille som dock visar mer personlighet dag för dag.

Jag har hittills haft en helt underbar semester. Jag njuter av vår vardag. En vardag som betyder en fullspäckad kalender men som även lämnar utrymme för spontanitet och flexibilitet. Slå oss gärna en pling om ni vill hälsa på eller hitta på nåt! Vi hittar en lucka!

Under tiden på sjukhuset var det vardagen vi längtade efter.
Nu lever vi i den efterlängtade vardagen. Vi njuter till fullo.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fingers crossed för ert sjukhus besök och så hoppas jag naturligtvis att Nina och Bailey får hitta tillbaka till varandra och "räta ut tvåorna" till två utropstecken ;-) Ha det gott Maria,Trippa och Speja

Anonym sa...

Åh! Vilken härlig läsning!!! Ni verkar ha det underbart. Vi är för övrigt just hemkomna från Happis, har varit borta en hel vecka, det är nog rekord :) Fortsätt er semester i samma stil!

Anonym sa...

Vad härligt ni verkar ha det! Ni njuter verkligen =)

Anonym sa...

Skönt att ni får göra saker igen och att ni har fantastiskt trevligt :-) Dagarna innan man träffar doktorn är ALLTID ångestladdat. Hoppas Arnolds gamla immunförsvar tackat för sig och börjat försvinna.
Stefan

Anonym sa...

Underbart! Livsglädje! Semester! Vardag!

Liv och lycka.

Kram till er båda!

Anonym sa...

Hej Nina och Arnold.

Vilken härlig semester Ni har. Jag är så glad för Eran skull. Om och när ni har vägarna förbi Uppsala, så är Vi ett gäng här ner som gärna vill träffa Er.

Ha en härlig sommar.
Kram Eva

Anonym sa...

:)

Anonym sa...

Man blir glad av att läsa om er vardag!!!! Hoppas allt gick bra hos läkarn igår! Jag håller tummarna för det! Massor av kramar till er! Anne-Lie, Jack och Micka

Gatumode sa...

Du kan följa Diggilooturnén via deras blogg.
Följ med via text, bild och film (videodagbok) bakom och framför scen.
www.diggilooblogg.se

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar