lördag 22 december 2007


Vi bor verkligen mitt i naturen. Jag måste till och med spä på alla söderlänningars fördomar om oss i Norrbotten. Det är faktiskt bara isbjörnarna som saknas.

Denna vecka har vi stött på renar (och älgar) vid ett flertal tillfällen, bara en dryg kilometer från vår gård. Jag är en stor djurälskare och tycker att djur är som absolut vackrast i frihet. Jag skulle kunna stå och titta på renarna i timmar. Jag bjuder på ett par bilder till nedan. :)
Jag måste även få visa upp ett par bilder från en hundträning en eftermiddag denna vecka, himlen bjöd på en fantastisk bakgrund att träna hund i. Mäktigt!

Min sista arbetsvecka innan jul har varit bra, riktigt bra. Jag stortrivs verkligen med mitt jobb! Veckan har förövrigt bland annat bjudit på besök av Jenny och Johan med deras alldeles underbara dotter Elina. Vi åt middag och utbytte julklappar. Jag fick en helt fantastisk present av Jenny som jag bara måste få berätta om. Ett jättesnyggt halsband som barncancerfonden tagit fram med ett smycke med texten "Hope". Genom köp av halsbandet stödjer man dessutom barncancerforskningen så det kändes som en verkligt personlig, varm och tänkvärd gåva. Halsbandet har fått en given plats kring min hals. Tack min vän.

Annat vi hunnit med under veckan är att baka (??) julgodis. Knäck, kola och chokladtryffel har vi lyckats med. Vi har även hämtat hem vår skoter. Arnold och hundarna har tagit någon kort liten tur kring gården och ner till vattnet. Bailey fullkomligen älskar att åka skoter och hoppar upp på skotern så fort han får syn på den. Han är jätteduktig på att luta sig rätt i kurvorna och ser så mallig och stolt ut då han får åka med husse. :)

Grabbarna är så nöjda och glada över att få bo hemma.
De älskar gården minst lika mycket som vi gör. De är självklart ute en hel del om dagarna och går aldrig längre bort än att vi kan se dem. Det känns underbart att kunna erbjuda hundarna boende i denna fantastiska miljö. Peak röntgades förresten för ett par veckor sedan och resultatet var glädjande HD - A och AD - Ua. Skönt!
Bailey däremot har tyvärr haft två epilepsianfall de senaste veckorna. Hans anfall har tidigare bara kommit ca 4ggr/år och jag har valt att inte medicinera så länge de inte blir mer frekventa. Så jag hoppas att det bara är en slump att han haft två anfall under så kort tid nu. Om någon som läser detta har erfarenhet av hund med epilepsi så får ni gärna kommentera mina tankar och/eller tipsa om hur jag ska tänka...

Arnold har varit på provtagning tre gånger denna vecka, hans värden är verkligen på botten nu. Han mår dock bra och är pigg. Håll alla tummar ni har för att han inte ska åka på någon infektion som förstör julhelgen för oss.

Julplanerna för vår del lyder som följer. På julafton kommer hela min familj till oss. De dyker upp kring 11 och vi inleder med att äta lite julgröt. Sedan blir det till att vara ute på gården med hundarna som kommer att vara inte mindre än 5 stycken! Vid tre väntar självklart Kalle Anka, sedan blir det julmat för hela slanten och efter det klapputdelning med rim och goda skratt. Kvällen lär vi tillbringa spelandes något spel, drickandes glögg och ätandes julgodis. :)

På juldagen åker vi till Arnolds föräldrar där även Arnolds syster med sambo kommer att vara. Där blir det julmat, klapputdelning och julmys en gång till. Annandagen ska vi tillbringa hemma bara vi två. Arnold har jobbat samtliga annandagar de senaste 7-8 åren tillbaka så det känns speciellt att få mysa hemma och bara ta det lugnt i år.

Idag sitter vi hundvakt åt mammas och pappas hundar. Vi har varit ute i skogen och jag sitter nu och skriver detta med 4 sovande hundar + en sovande Arnold i rummet. Skogsturen verkar ha tagit hårt på dem allihopa :)

Under flera års tid har jag inför julafton haft Viktor Rydbergs dikt "Tomten" på hemsidan/bloggen. Så även i år.

Men innan jag avslutar vill jag återigen tacka er som läser och följer oss. Jag tror inte att ni ens kan ana hur mycket ert stöd och era uppmuntrande ord betyder för oss båda. Den här bloggen har tack vare er verkligen blivit en styrkekälla för oss. Tack.

Vi önskar er alla en riktigt god jul.
Ta hand om er själv och era nära och kära.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.



Ledarrenen med en bjällra kring halsen

Renarna stod och betade så vi störde dem mitt i lunchen.
Skaren gör det inte lätt för de stackars renarna att få tag på maten... :(

Linjetagsträning

Stilstudie av husse & Peak


Matte & Bailey

Kompisar

Peak odlade julen till ära ett tomteskägg i rimfrost :)


*** G O D J U L ***

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nina! Tänkte på Baileys epilepsi..Har ni hittat någon gemensam nämnare för när anfallen börjar? För min förra hund var det nästan alltid om han blev varm. När jag kunde ta bort "triggern" så klarade vi oss nästan helt utan anfall.Ingen kur men en tanke iaf..God Jul till Er/Maria

Anonym sa...

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!!

THERESE OCH OLIWER:

Anonym sa...

God jul på er också! Vad härligt att ni får vara hemma och fira med nära och kära. Bra laddning inför vad som komma skall.

Sköt om er och återigen, God Jul!
KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Hej på er!

Önskar er en God Jul och ett Gott Nytt År! Många kramar och tankar til er bägge.

Monica, Magnus, Thea, Dot och Brie

PS Dot fick samma resultat som Peak, skönt!DS

Anonym sa...

Julkramar

/Anna K

Anonym sa...

Skönt att höra ifrån er igen! Era julplaner låter jättemysiga, bara att få fira jul hemma måste väl vara den mest underbara julklapp! Vi håller tummarna för att Arnold är tillräckligt bra för att få stanna hemma med släkt och vänner!

God Jul på er!

Anonym sa...

Önskar er en riktigt vilosam & fröjdefull jul & ett gott nytt 2008 på samma gång. Må det bli ett år som ni kan blicka tillbaka till med ett enda minne; året då ni vann mot leukemin.
Varmaste tankar/Karolina

Anonym sa...

Vill önska Er en god jul och ett riktigt gott nytt år.

Varma kramar /Magnus, Johanna & Oscar

Anonym sa...

God Jul på er allihopa!

Anonym sa...

Era julplaner låter verkligen mysiga.
Önskar er också en riktigt God Jul och ett gott nytt år.
~Anita

Anonym sa...

Ha en riktigt God Jul på er!!! Ps ni var riktigt söta i förra inlägget när ni dansade, jag skrattade som bara den :-)
KRAM / Sofi

Anonym sa...

Vi vil også få ønske dere en riktig god jul og et godt nyttår!

Hilsen Rikke, Clyde og Line

PS. Rikke fikk også samme resultater som Peak. Godt!

Anonym sa...

Jag önskar er en riktigt
**GOD JUL** med nära & kära!!
Sköt om er, Kram Anneli

Anonym sa...

Vi önskar er en riktigt GOD JUL! Kramar från Therese, Nicke & Gunde!

Anonym sa...

Anmäler mig som anonym men heter Åsa o bor i Skelleftehamn,Västerbotten.Har en brun flat från O'Flanagan i Stöcksjö som är världens bästa.Vill bara önska er ett gott nytt år o lycka till med,ja ni vet vad jag menar,va ?
Kolla in min sida om ni vill.
http://www.asa.nemo.dinstudio.se

Mia sa...

Hej,
vill bara önska Gott Nytt År. Ta hand om varandra och passa på och mys med hundarna.
Kram,
Matte & Maria