söndag 11 maj 2008


Dag + 116

Idag har vi varit på Working Test i Skellefteå.
Det var min och Peaks tur att se hur vi fungerar i skarpt läge.
Det visade sig att vi fungerar riktigt bra! :)

För er hundintresserade som läser här hos oss kan jag berätta att dagens WT var upplagt som sig bör i fem rutor värda 20 poäng var. Alltså kan varje hund få en totalpoäng på 100 poäng. Jag har inte sett poängen vi fick ruta för ruta utan bara fått totalen, men jag bjuder på mina gissningar av våra poäng ruta för ruta nedan.

Vi startade med en dirigeringsruta. Inte alltför svårt alls utan ett enkelt linjetag in i skogen. Dock fullständigt omotiverat för hunden. Peak skötte sig finfint och löste uppgiften snabbt och effektivt. Det enda domaren anmärkte på var mattes onödiga, alltför frekventa söksignal. (min gissning; 17 poäng, avdraget mattes fel)

Sedan väntade för vår del en dubbelruta med dels ett "fält" som vid ankomsten till rutan visade sig vara ett närsök beläget i en liten ruta. Utmaningen blev att hålla hunden i rutan under de tre minuter man fick på sig att få in så många dummies som möjligt. Peak jobbade jättefint och tog mina signaler superbra och höll sig i rutan tack vare dem. Fem dummies fick vi in. Den andra delen av rutan var två enkelmarkeringar som Peak spikade snyggt. (min gissning är att vi tog full pott i dessa rutor, 40 poäng)

En ovanlig och inte helt lätt lydnadsruta följde därefter. Man lämnade hunden vid punkt ett och gick ca 10 meter fram från hunden till punkt två. Humpade en dummie och gick sedan vidare 10-15 meter till en tredje punkt. Man bildade en triangel av dessa tre punkter. Från punkt tre kallade man in sin hund för att sedan skicka hunden på den dummie man humpat. Terrängen gjorde att hunden inte såg nedslagsplatsen på dummien och förflyttningen gjorde att de enda referenser hunden hade kastades omkull. Peak kom in fint på inkallning och gick sedan ut på mitt kommando men hamnade fel i vind och började söka lite väl stort. Jag kallade in och skickade på nytt och då spikade han den. Fotgåendet tillbaka till domaren ingick också i bedömningen. (min gissning är 16 poäng pga omskicket)

Sista rutan var en mini-walk-up som man gick i par. Två störningsskott och kast som ingen hund hämtade in varvades med en varsin markering som hundarna fick hämta. Förflyttningen gick bra. Peak lite är het men mycket stadig, inget perfekt fotgående men absolut godkänt. Han är fast, uppmärksam och fin i skott och störs inte av att se den andra hunden jobba. Hans egen markering löste han dock bara sådär. Det tog ganska länge från att markeringen föll tills domaren gav mig klartecken att kommendera Peak och jag tror att han hann "släppa markeringen lite vilket resulterade i att han missbedömde avståndet och fick söka en kort stund. (min gissning är att vi fick 16 poäng pga den inte fullt effektiva markeringen)

Så var provet klart och jag fick använda mig av den gamla goda klyschan "Han har aldrig gjort så här förr..." och "På prov kan allting hända". Att Peak skulle "missa" en markering sådär var det sista jag trodde, markeringarna är ju hans styrka. Han löste ju uppgiften helt ok idag men han har nog sällan missat avståndet sådär. (Jag är extrempetig och många skulle nog tycka att han löste markeringen jättebra, men inte jag, jag vill ha perfektion.)

Resultatet då? 89 poäng fick vi ihop. Jättebra alltså. Jag är nöjd. Men. Det finns alltid ett men. Vi var en ynka poäng från vinst. Vinnaren fick ihop 90 poäng. Surt sa räven. Surt sa tävlingsmänniskan i mig. ;)

Bailey har varit med hela dagen och fått hålla husse sällskap i hejarklacken, han såg bra snopen ut när det vankades hemfärd.

"Vadå, var det här allt? Jag tror bestämt att jag missat något. Jag har hört många skott och sett brorsan hämta dummies till höger och vänster. När är det min tur? Det här är orättvist!!!"
tycktes han tänka... :)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad roligt! Jag blir så hundsugen när jag läser dina hundtränings-tävlingsinlägg! Vad duktiga ni är. Ni kommer gå långt och det ska bli så spännande att följa er på jaktproven.

Ha en bra vecka nu som kommer!
Kram från Malena (som gillade att läsa ett inlägg där inte sjukdom och annat elände nämndes)

http://bredablick.wordpress.com

Anonym sa...

Tack för hjälpen idag och stort grattis till er! Den framgången var ni så väl värda/Maria och Trippa (som ville följa kaninerna in i frysen ;-)

Flitiga Lisas sa...

Ett tag sedan jag kikade in. Kul att ni får vara hemma och att det sakta går framåt! Grattis till husvagnsköpet, den kommer ni säkert ha stor nytta av när ni kuskar runt på prov osv. Grattis till dagens nästan vinst! Förargeligt nära...Vi har också kommit i gång med träningen, men man önskar att man bara varit hälften så ambitiös som du :-). Märker att jag totalt missat allt som heter lydnadsträning....

Anonym sa...

GRATTIS till finfint resultat på WT!! GRATTIS också till jobbet och husvagnsköpet! Nu ser vi fram emot att få besök av er i likadana träningsoveraller och husvagnen! =) Vecka 28 och/eller 29 kommer jag norrut, så då kanske vi kan ses och träna hund. Vore skoj!! Kram Therese! Nicke hälsar!

Anonym sa...

Vad härligt att äntligen få läsa lite "vanliga" blogginlägg om hunderiet! Härligt att Peak fungerar så bra och att ni kunnat återuppta träning/tävling med topp resultat:)

Husvagnen ser super fin ut, kan riktigt se er kuska landet runt i riktig svensson stil;) Sköt om er! /anneli

Anonym sa...

Detta inlägg andas...RETRIEVERLIV!!! Härligt att få läsa om hur duktiga ni är. Stor kram.

Anonym sa...

Vad roligt att ni hinner/orkar med lite avancerat hunderi också :) Och att det gick så BRA när ni ändå varit ifrån varandra en hel del i vinter.. KRAM till er!

Mia sa...

Grattis..det får man faktiskt säga även om en poäng alltid är ynkligt lite..
Vi har också längtat efter barmark, gick årets viltspårpremiär i lördags (dock bara på hemmaplan..) och det var sååå skoj! Mersmak..
Skönt att höra att ni har det bra, kul att följa lite hundaktiviteter!

Anonym sa...

GRATTIS till ditt nya jobb, husvagnen (är faktiskt lite avis) och toppresultatet på WT!! Synd på den där enstaka poängen men oj vad roligt du kommer att ha med honom i höst när proven drar igång!! Det ska bli så roligt att få se er då!!

Anonym sa...

Grattis!! Vad härligt att provsäsongen börjat för er! Blir så inspirerad av att läsa, men ännu är det böckerna som gäller någon vecka. :) Jag gissar att vi ses i någon skog i höst.