lördag 4 oktober 2008

Idag tänker jag skriva om glada saker. Mitt livs största glädjeämnen är hundarna. De senaste dagarna har hundarna bjudit på extramycket glädje och roliga stunder.

På torsdag var jag och Peak på fågeljakt. Första gången för Peak. Han skötte sig jättebra. Det var ovant att apportera skadeskjutna fåglar. Efter den första skadeskjutna som han la ner på backen och som försökte krypa iväg så släppte han dem dock inte förrän han kunde lämna av dem i hand åt mig. Jätteroligt att se hur bra han fungerar praktiskt. Vi hade en bra jaktafton med en hel del fåglar. Det var fyra jägare/skyttar och Peak var ensam apportör. Han hade fullt upp. Det sista vi gjorde var att med pannlampor i mörkret söka en skadeskjuten and som vi enbart hade en riktning på. Den hade krypit in i högt gräs och ris men Peak hittade även den och vi åkte hem nöjda och belåtna. Duktiga Peak!

Idag har jag startat Bailey på jaktprov. Jag kände mig förhållandevis lugn. Han har gått bra på träning på sistone. Provet hade ett trevligt upplägg. Rätt nivå för öppenklassen och en bra terräng. Provet började med en enkelmarkering på land som Bailey spikade. Sedan dags för passivitet under parkamratens dubbelmarkering på vatten. Bailey var HET som attan idag men han är alltid tyst och stadig. Idag dock på tårna. Vattendirigeringen väntade oss efter att parkamraten bärgat sina fåglar. Jag gör en miss och skickar Bailey lite slarvigt och tvingas kalla in han för omskick. Klantig matte. Omskicket gick dock bra och dirigeringen kom i hand. Sedan dags för fältet som gick i varierande terräng och där hundarna alternerades. Efter några vilt så fick en hund i taget gå en bit bort och ta sin landdirigering. Landdirigeringen spikade han också och fältarbetet var som vanligt jättebra. Frågan var om klantmattes miss skulle kosta oss första priset? Vi har flera 2:or sedan innan, samtliga med kommentarer som "gränsfall", "nära ögat" och "hårfint", jag kände mig inte sugen på en till sådan. Denna gång med enbart mig själv att skylla dessutom. Bailey hade ju skött sig superbra. Det faktum att han hade en tillfälligt klantig och nervös matte tyckte domaren inte att Bailey skulle belastas för. Bailey hade ju som sagt arbetat superbra. Resultatet blev därmed ett första pris! Tjohooo! :)

Jag önskar att Arnold hade varit med. Vid sådana här tillfällen saknar jag honom extramycket. Jag väljer att tro att han var med oss idag. Han var med oss på sitt sätt och jag vet att han ler och är stolt över oss.

Trevlig helg.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Vad roligt att ni funkar så bra tillsammans, allihop :)

Anonym sa...

Tack för (tyst) och trevligt parsällskap idag! Jättegrattis och jag tror också att Arnold var med och var stolt! Kramis från Maria och tjejerna

Anonym sa...

Grattis till 1:a priset! Vad roligt. Och kanske ännu roligare, vad vet jag, med den praktiska jakten. Att få göra det som de är avlade till och att det fungerar så himla bra. Du är kanonduktig med dina hundar!

Kram!

Anonym sa...

Grattis till 1:a priset. Du är ju helt enastående Nina! Här står du mitt i din sorg och fixar en sån här sak. Snacka om att vara målmedveten! Och visst är ju Arnold med er och ser allt. Och jag lovar att han är superstolt över er!!!
Kram Anita

Anonym sa...

Grattis till förstapriset. Klart att Arnold är med dig, det är jag övertygad om.
Kram Ulrika (som förövrig bor i Småland är är ägare till en golden och ev snart en flat)

Anonym sa...

Gratulerar till de fina resultaten med både Peak och Bailey! Otroligt och det är så härligt att se att du finner en sådan glädje i hundarna! Och jag är också säker på att Arnold var med och hejade på er. Skriver som flera har skrivit förut: Nina, du både imponerar och inspirerar oss och jag är djupt berörd av allt som du varit med om Många hälsningar Alexandra

Anonym sa...

Grattis Nina! Det var ju jätteroligt!!! Ni var verkligen värda detta 1:a pris! Som sagt var så gjorde ju Bailey precis som du sa så var jättenöjd!!!! Ni var skitduktiga!!!

Håller tummarna i Piteå också!!!

Kramar

Agneta & Tyra

Anonym sa...

Stort grattis till dig och Bailey.
Nu håller vi tummarna att allt går vägen nästa helg.

Hälsningar från Anna och hundarna, den gula och den svarta...

Anonym sa...

Massa grattis till första priset med Bailey och till den fina insatsen på den praktiska jakten med Peak! :)

Kram Mirjam

Anonym sa...

Grattis till 1a priset! vad härligt de låter att jobba med hundarna! Vi har bara 2 st sånna små soffpotatisar *S* ;) *havanaiser* Trevlig helg på dig med! *tror garanterat att A varit med Er!*

Anonym sa...

Grattis till dina fina gossars resultat.

Anonym sa...

Grattis Nina & Bailey till dagens 1:a pris! Super KUL! Vi håller tummar & tassr för er i Piteå.

Flattekramar från Anneli & Soda

Anonym sa...

GRATTIS VÄNNEN!

Anonym sa...

Vad roligt att kamma hem första priset!!! /elli

Anonym sa...

GRATTIS Nina till 1:a priset med Bailey!!! Snyggt jobbat!

Fia från Småland som har en halvsyster till Peak.

Kockis. sa...

Hej...
Vad skriver man? Jag hittade din blogg av en slump och det du skriver kunde jag ha skrivit, men då (2004) var inte bloggvärlden lika stor... Jag skrev en bok istället och det hjälpte åtminstone mig vidare!
Kanske skulle börjat med Grattis iofs...
Ta hand om dig!

Kram kockis

Anonym sa...

Självklart var ju Arnold med er! Grattis till dej och Bailey! Du är verkligen bra med hundar du!/Kram

Anonym sa...

Jättegrattis till 1:a priset.
Härligt jobbat !!!
Kram från Carina Sjögren

Anonym sa...

Gratulerer så mye med 1. premie! Og ikke minst imponerende å lese om bror Peak som fungerer så fint på praktisk jakt! Stå på videre. Hilsen Rikke og Line

Anonym sa...

Grattis till 1:a priset, jag tycker det låter som om Bailey har en duktig matte, små missar hör väl vardagen till. Skönt dock med förstående domare.

Jag kan inte annat än beundra dig och dina tankar och resonemang kring livet. Nina, du verkar vara en urstark tjej som gång på gång visar oss andra stt livet är skört och att man måste ta till vara på det.

Låter som om Bailey och co är värda varsitt märgben... :-)

Anonym sa...

Grattis till ett kanonresultat!!! Klart Arnold var med!!!!! Jag var hos en spåtant i somras och hon sa att min älskade mamma alltid är med mig och min dotter! Vår skyddsängel! Stora kramar, Anne-Lie med Jack och Micka

Grodmamman sa...

Har inte varit inne här på länge, men nu har jag läst ikapp dina inlägg. Beklagar verkligen att Arnold inte lever längre. Har suttit här och gråtit mig igenom dina inlägg, så sorgligt när en så ung människa inte får leva. Känner dock som dig att det vore ett hån mot honom om du bara gav upp livet, även om det är och kommer bli tufft många gånger. Blir samtidigt glad över att höra om din livsglädje och din framtidstro.
Min pappa gick bort i levercancer för snart 4 år sedan och jag känner också att han är med mig varje dag, även om jag inte är vid hans grav mer än ett par gånger per år. Det är ju inte där han finns.
Kramar i massor

Anonym sa...

Grattis till ditt första pris.:D
Jag beundrar dig för din livsglädje.
Lycka till i fortsättningen med jakten.
Vi kanske träffas nån dag på ett jakt prov:D

Anonym sa...

Hej Nina

Varmaste kramar till Dig från mig och Janne.
Jag vet vad Du går igenom, och vet vad Du har framför Dig.

Vi skickar småländsk enveten Energi och småländsk karg och urstark Kraft och sedan en helt vanlig kram!

Birgitta & Janne

Golden&Vitt sa...

Grattis till dig och Bailey, 1:a öppenklass är inte dåligt.Bockar och bugar. Själv är jag för feg för tävling.Men älskar träna. Och super grattis för Peak som var såå duktig på praktisk jakt, skyttarna måste ju har varit mycket nöjd med en vovve där som inte lämnar några pippisar kvar.

Massor av styrke kramar till dig, och visst är Arnold med er alltid./ annika