lördag 11 augusti 2007

Jaktprov

Idag var det dags för säsongsdebut på jaktprov...
Baileys tredje start i Ökl.
Han har ett tredje och ett andra pris från förra säsongen.

Idag blev valören av blå kulör, dvs. ett andra pris...
Dock efter mycket grubbleri av domaren som tyckte att det var gränsfall mellan 1:a och 2:a. (jag själv erkänner faktiskt villigt att jag nog inte tyckte att dagens arbete räckte till ett första pris och höll alltså med domaren om att det var en blå rosett som skulle delas ut)

Protokoll
Samarbetsvilja: En distinktare skulle vara önskvärd i arbete såväl som vid förflyttningar (4)
Sökarbete: Söker av området på djup och bredd med stor effektivitet, finner samtliga vilt (5)
Fart: Jämn fart och intensitet (5)
Uthållighet: Håller väl i koncentration och motivation (5)
Näsa: Användes väl (5)
Dirigerbarhet; Vatten - svarar på tecken och signaler men inte i den omfattning att uppgiften löses med önskad effektivitet. Land - Löser uppgiften snabbt och effektivt tillsammans med föraren (4)
Markeringsförmåga: Markerar fallet vilt. Bärgar den ena på ett utmärkt sätt. Behöver något förarstöd på den andre, trots detta löses uppgifetn snabbt och effektivt. (4)
Skottreaktion: Uppmärksam och spelar bra med i händelserna. (5)
Stadga: Lugn och fast. Uppträder föredömligt. (5)
Apporteringslust: Stor apporteringslust, spontana upptag, snabba inlevereringar (5)
Apportgrepp: Mjuk mun, lämpligt grepp, bra avlämningar (5)
Simteknik: Simmar vägvinnande (5)
Vattenarbete: Arbetar villigt och med glädje i vatten (5)
Hundtolerans: Stör ej och låter sig ej störas av annan hund. (5)

Sammanfattanade kritik: En hund med många goda retrieveregenskaper. Visar bl.a. upp en stor apporteringslust, utmärkt apportgrepp och bra stadga. helhetsintrycket dras ned något av den något odistinkta samarbetsviljan.

Mina egna tankar: Träningen på sitstone har gått jättebra och dirigeringen i synnerhet har suttit som gjutet...
Så lite bittert att det var på det vi skulle falla... Som synes på protokollet så är det ynka 3 fyror, resterande femmor, i Piteå i fjol hade vi enbart en fyra i protokollet och åkte ändå ner på ett andra prsi, även då var det vattendirigeringen som inte var klockren. I öppenklass finns inte mycket utrymme för "misstag" och det tycker jag faktiskt är helt rätt! Vad som hände? Ja ni... Jag vet inte om jag ska bortförklara detta alls, av någon anledning fungerade det inte riktigt på vatten idag, han var värmepåverkad och inte riktigt lika på hugget och het som vanligt, detta kan ju dock vara både positivt och negativt men idag hade jag nog velat ha lite mer hugg i han... :)

Nåja, nya tag på ett tag... ;)





5 kommentarer:

Anonym sa...

För en som knappt har ett hum om hur proven funkar så måste jag ändå säga att (för en sådan...alltså typ mig) så ser poängen trots allt väldigt fina ut. Förstapris tar ni nästa gång. Ingen bebi än förresten...fasen om du eller Arnold får rätt om när han/hon kommer...det är ju en evighet dit : )

Anonym sa...

Får säga som Jenny, har inte riktigt koll om proven men tycker att poängen ser bra ut. Fina, duktiga Bailey och Nina :) Kram

Malena sa...

Jättefina poäng och toppenkritik! Jag tycker kanske att det betyget borde renderat ett 1:a pris... Menmen, bättre lycka nästa gång! Det är ju inte mycket som fattas, verkligen inte!

Kram och grattis ändå!

Anonym sa...

Jag får hänga med skaran som inte är så jätteinsatt hur proven och poängen ska se ut, men med mitt otränade öga tycker jag det ser jättebra ut!

Nästa gång tar ni det!

Grattis till en väl genomförd tävling!!

Kramar

Ida Brändström sa...

Kritiken verkar i vart fall rättvis - om man jämför den sammanfattande med dina egna upplevelser av provet. Synd att det blev blått, men nästa gång då sitter det röda som en smäck! ;) Annars får du gärna ta med dig den bruna prinsen och komma ner och starta på Umeå-provet i höst?

Hoppas att det bara var i värmen det satt, för det låter onekligen så. Vissa dagar bara är det sådär så man undrar vad som händer. Sist hittade ju Dina på att knalla (någonting hon inte direkt är känd för)... ALLT kan hända på prov. ;)

//Ida & de svarta