fredag 11 april 2008

Dag + 86

Vi fortsätter vår resa med tro hopp och kärlek som våra främsta vapen.
Arnold är fortsatt inlagd. CRP 376 idag. Dubbelsuck.
Hans sinnelag är dock positivt vilket är skönt att se.

Som jag påtalat vid ett flertal tillfällen ger en sådan här upplevelse nya perspektiv. Den får en att fundera mer. Tänka. Känna. Grubbla. Reflektera över livet på ett djupare plan än man tidigare gjort.

Idag vill jag bjuda er på en historia som jag fick imorse (tack Lena).
Historien skildrar en stor sanning. En påminnelse om vad som är viktigt. Ett bevis för att en människas handlingar och ord kan ha stor betydelse. Större än Du tror. Historien bjuder på en uppmaning till alla er som följer oss på vår resa.

------------------------------------------------

"En dag bad en lärare sina elever att skriva ner namnen på sina klasskompisar på ett papper. Sen bad hon dem tänka på det bästa de kunde säga om varje person och skriva ner det under namnet. Det tog klassen resten av lektionen att göra det, och när de skulle gå så lämnade dom sina lappar till läraren.

På lördagen gjorde läraren en lista till varje elev där det stod vad de andra hade sagt om eleven, och på måndagen fick dom den. Efter ett tag log eleverna. Är det verkligen sant viskades det. Jag visste inte att jag betydde så mycket för någon, och att de gillar mig så mycket, var de flesta kommentarerna. Hon visste inte om de visade eller diskuterade sina listor med sina föräldrar, men det gjorde inte så mycket. Uppgiften hade haft den effekt hon hade önskat. Eleverna var tillfreds med sig själva och varandra. Gruppen arbetade vidare.

Många år senare, blev en av eleverna dödad i Irak, och läraren deltog i begravningen. Kyrkan var fylld med alla hans vänner och en efter en gick de förbi kistan en sista gång. Läraren var den sista som välsignade den döde i kistan. När hon står där, kommer en av soldaterna, som var med och bar kistan fram till henne. Var du Marks lärare? Hon nickade. Sen sa han: 'Mark pratade mycket om dig'.

Efter begravningen deltog de flesta av Marks tidigare klasskamrater i en sammankomst. Marks mor och far var också där, de ville gärna prata med hans tidigare lärare. 'Vi vill gärna visa dig något' sa hans far, medan han tog plånboken ur sin ficka. De hittade det här på Mark, då han blev dödad. Vi tänkte att du kanske skulle känna igen det här'. Medan vek han försiktigt ut två pappersbitar, papper som tydligen hade blivit ihoptejpad
p g a slitage från alla gångerna det hade vikts ihop. Läraren visste utan att se på papperet, att det var samma papper, som hon hade skrivit alla de fina orden klasskompisarna hade sagt om Mark.

'Tack för att du gjorde det här' sa Marks mor. 'Som du kan se, så var det värdefullt för Mark.' Marks kompisar samlades omkring henne, Charlie log snett och sa, 'jag har också kvar min lista, den ligger överst på skrivbordet hemma.' Chucks fru sa, 'Chuck ville ha det i vårt bröllopsalbum.' 'Jag har också kvar mitt, det är i min dagbok' sa Marilyn. Sen tog Vicky, en annan klasskompis, fram sin plånbok och visade sin lista för gruppen, och sa stolt. 'Jag har det alltid med mig, jag tror att vi alla har kvar vår lista.' Då satte sig läraren sig ner och grät. Hon grät för Mark och alla Hans vänner som aldrig skulle få se honom igen.

De flesta människor idag uppför sig som att de har glömt att livet en dag tar slut. Ingen av oss vet, när den dagen kommer. Så var snäll, berätta för de du sätter pris på och tycker om, att de är speciella och viktiga. Berätta det före det är för sent."


Jag vill önska alla er varma människor där ute en trevlig helg.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Godkväll kära vänner!

Jag vill tala om för er att ni är viktiga för mig. Jag vill att ni ska komma med husvagnen full av hundar och hälsa på i Småland i sommar!

Att jag hoppas Arnold blir bättre snart behöver jag inte ens skriva, det vet ni.

Idag har jag skrivit om er på min blogg http://bredablick.wordpress.com

Största kramen!!!
/Malena

Anonym sa...

Hej på er.
Brukar läsa inne på er/din sida med jämna mellanrum och följa era liv.
Vilken otroligt fin berättelse!! Den måste jag dela med mig av....om jag får? För visst är det så - att man faktiskt ska berätta för folk hur BRA och FANTASTISKA de är medan man kan. Inte alltid vänta, vänta och vänta. Leva i nuet.
Jag tänker mycket på er... på er kärlek och på er kamp.

Många kramar från Susanne

Kajsa sa...

Jag har träffat dej Nina några ggr men aldrig Arnold, denna resa ni gör nu har blivit väldigt viktig för mej att följa./Stor och varm kram till er båda!/

Anonym sa...

Jag hoppas att ni fått något stöd av allas våra kommentarer. Ni har gett mig en energiknuff många många gånger under den här resan. Åter igen kramar från oss/Maria och fyrbentingarna

Anonym sa...

Hej Nina & Arnold

Jag har följt er en tid men inte skrivit något förrän nu. Ända sedan jag hittade er fina sida har jag skänkt er en tanke varje dag.
Ni finns i mina, och många andras, tankar varje dag.
Jag kan inte med ord säga hur mycket jag vill att du, Arnold, ska fixa det du går igenom och jag kan inte med ord förklara den värme, empati och känsla bloggen väcker hos mig.
Jag hoppas att Arnold någon dag, snart, får komma hem frisk. Att ni får ta vid där sjukdomen pausade era liv, och att ni går ur detta styrkta och med en djupare livsglädje och tacksamhet än vad gemene man brukar känna.
Ni finns i mångas tankar och jag hoppas att det, i era mörka stunder, kanske kan skänka lite förtröstan och hopp.
Vi är med er, varje dag, i tanken!

Kramar
Elisabeth och GD:n Bodil

Grodmamman sa...

Hej!
Har läst din blogg sedan jag hittade den via en annan blogg. Min pappa gick bort i cancer för 3 år sedan och jag känner så väl igen mig i er resa. Nu hoppas jag verkligen att er resa får ett lyckligare slut än vad vår fick. En så tänkvärd berättelse du hade i dagens inlägg.
Kram

Anonym sa...

JAg hade kunnat skriva exakt som kajsa skrev. Eran resa är jobbig men samtidigt så väldigt fin för ni gör den verkligen tillsammans. Kram/elli

Anonym sa...

Hejsan!

Vilken underbar berättelse, och det du skriver är så sant. Skulle så gärna vija publicera den på min blogg, om det går bra? Och självklart så hänvisar jag hit.
Nu undrar ni kanske vem jag är. Heter Marina och är gift med Micke som är varuhuschef på Elgiganten i Sundsvall. Han berättade för mig om eran blogg. Och jag har nu följt den ett tag. Hoppas så innerligt att Arnold ska bli bättre. Själv så har jag precis tagit bort en knöl i bröstet. Tack och lov var det en ofarlig cysta. Men ni ska veta att jag tänkte mycket på er både innan och efter jag visste.
Många kramar till er båda. Micke hälsar så mycket till Arnold.
/Marina

Anonym sa...

Länken till min sida om ni vill kika där. Det är där jag vill publicera och länka.
http://familjeliv.blogg.se/

Kram Marina

Inger sa...

Oj, vad det var härligt att få träffa dig igår Nina!!!
Tänker ofta på Er, Ni är helt otroliga! Håller alla mina tummar och tår för Er!!
Hälsa Arnold så mycket!!
/Kramar från Inger

Anonym sa...

Käraste Arnold & Nina!!!
Ni är bara såååå underbaraaaaa!!!
Fortsätt kämpa! Ha kvar ER kärlek till VARANDRA... KÄMPA TILLSAMMANS... och NI klarar detta!!!
Vi skickar tankar & kraft TILL ER varje dag...
Kramar
Heléne & Janne

Anonym sa...

Hej Arnold! Magnus här. tyckte det var lite synd att vi inte han träffas när du var hemma, men jag förstår hur läget var då. Jag är säker på att det kommer fler tillfällen att träffas och festa. Vi tror på dig! fam Nyberg