onsdag 25 juni 2008

Sommar, sommar, sommar...
Nja, vi har haft mulet och regn i tre dagar nu, och mygg så in i norden! Nåja, jag är inte så mycket för stekheta soldagar så jag klagar faktiskt inte alltför högljutt, annat än på de förb*****e myggen!


Semestern är igång och jag är som vanligt rastlös. Tur att jag har två hundar att träna, en valp att se efter och en hel gård med projekt. :) Jag tar en tidig semester iår eftersom jag måste vara tillbaka på jobbet tidigt för att introducera mina nya kollegor innan terminen drar igång. Jag kommer att vara ledig i 4 veckor nu, sedan jobbar jag en vecka i Stockholm då Sverige står som värdnation för EM i Ung Företagsamhet. Efter EM får jag ytterligare en veckas ledighet. Sommaren kommer att innebära en hel del hund för vår del och vi ska dessutom iväg på en liten husvagnstur om 1,5 vecka. Då ska vi ner till Östersund, Åre och Höga Kusten. Trevligt, trevligt.

Hittills har vi hunnit träna en hel del hund, shoppat, småfixat lite här hemma, piffat till altanen, städat och organiserat i hallen, träffat lite kompisar, jag har varit på bio och nu till helgen är vi småsugna på att åka en kortis med husvagnen för att testköra den innan den längre resan. Vi håller oss sysselsatta! :)

Alla i flocken mår bara fint. Lillen växer och frodas. Han gör till och från skäl för sitt namn, framförallt så är han fantastiskt kvällspigg och kan utan tvekan gå på som en virvelvind precis innan läggdags. Han har hittat en lekfavorit i Peak och de två kan jaga varandra och smågnabbas nästan hur länge som helst. En favorit-move från Trombs sida är att attackera Peak bakifrån med ett nafs i låret. Det brukar resultera i en jaktlek som slutar i en brottningsmatch. Ömsesidigt uppskattat. :) De som träffar Tromb är snabba med att påpeka hans pälsmängd, hans söthet och det faktum att han är så trygg, lugn och behaglig. Även om han är i en ny situation och på en ny plats så tar han det alltid med ro och charmar alla.

Peak visar, oavsett hur mycket han må tycka om Tromb, en hel del svartsjuka och detta har även visat sig genom vissa protester i samband med träning. Han har inte riktigt gått som han brukar vid ett par träningar. Jag var iväg och tränade med bara honom en kväll och då gick det bra. Igår tog vi bara ut honom ur bilen och gick iväg och körde ett pass där han fick vara centrum för uppmärksamheten och då gick det också riktigt bra. Bailey går som han brukar men vi sliter med våra vattendirigeringar. Jag har så svårt att få honom "ut" då han är på håll. Han vinklar gärna åt höger eller vänster men att trycka honom rakt ut är knepigt. Bailey ska förövrigt till veterinären på måndag, vi ska börja medicinera hans epilepsi nu har jag bestämt, jag tycker att anfallsfrekvensen har ökat såpass. Tyvärr.

På tal om veterinär så fick mammas och pappas tik Sandy somna in i måndags. Hon blev 12 år och har levt ett lyckligt och bra liv. Den senaste tiden har dock glimten i ögat slocknat. Det är då man som hundägare måste sätta sina egna känslor åt sidan och tänka på hunden. Nu har hon det bra. Ägarbytet för Norton är något som vi inte stressat med trots att han snart bott hos mamma och pappa i två år. Nu är det dock gjort. Jag propagerar för att mamma och pappa ska skaffa en till golden men än så länge har min kampanj inte haft så stor genomslagskraft. Jag jobbar vidare.

Arnold var in på sjukan och tog en chimerism i måndags. Vi har ett inbokat möte på sjukhuset i Umeå den 18 juli. Eventuellt får vi svaret på chimerismen först då. Jag tror inte att vi kommer att ligga på och söka svaret innan dess faktiskt. Vi lever mycket för dagen just nu. Eller kanske är det mer korrekt att säga att vi lever en månad i taget. Oavsett hur man ser det så känns det underbart att se hur bra han mår, hur fysiskt stark han trots allt redan är och hur han njuter av livet.

Midsommar tillbringades på gården med besök av delar av min familj. Pappa jobbade tyvärr men övriga var på plats och jag var givetvis i mitt esse då jag fick agera värdinna och lekledare. Jag hade förberett en 10-kamp som lockade till många goda skratt. Ni får se bilderna nedan och dra era egna slutsatser! :)


De svarta tu på vår sommaräng

Bailey poserar

Fyra retrievers

Tromben

Sandy

Vi har en stor äng bakom huset.
Perfekt betesmark för våra tre hu.. kor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka jättefina kort på hundarna. Snyggare än det snyggaste vykortet!!!/elli

Anonym sa...

Vad stor han har blivit redan Tromb!
Jag vill se bilder fårn husvagnen, gärna med er två i samma träningsoverall framför :-)

Kram!
/Malena