lördag 14 juni 2008

Vi finns numera på en egen hemsida igen.
Välkommen in på
www.retrieverliv.se!

Tromb har bott hos oss i en vecka nu. Han känns som en självklar flock- och familjemedlem och fortsätter att vara balanserad, trygg och mycket trevlig. Vi har haft en bra vecka på alla sätt och vis. En höjdpunkt var då benmärgsprovsresultatet kom och visade att märgen fortfarande är fri från leukemiceller. Det var väntat men det känns ändå skönt att ha det på pränt.

Vi fotograferar av naturliga skäl ganska mycket just nu så jag väljer att berätta om vår vecka med hjälp av lite foton. :)


Jag har jobbat hela veckan. Var bortrest måndag-tisdag. Tromb och jag hade pusskalas både innan jag åkte och när jag kom hem. Mysigt. :) Jag går på semester redan till midsommar så en enda arbetsvecka till väntar innan jag får ledigt och mer tid för flocken.

Arnold är en superb "hemma-man" och har oftast middagarna förberedda när jag kommer hem. Inte bara en kväll har vi grillat på gården. Antigen på grillplatsen eller på vanlig klotgrill. Smaskens!

Tromb tycks trivas på gården och har under veckan blivit modigare och busar alltmer med Bailey och Peak. Han upptäcker nya saker och platser varje dag och är jätteduktig på inkallning, sitt och att lyssna till sitt namn.

På onsdag väntade jaktkurs för mig och Bailey. Arnold följde med och hade Peak och Tromb med sig. Tromb fick vara med lite grann men låg mestadels och sov i bilen. Efter kursens avslut lånade jag en mås och gick ut i skogen för att se om Tromb ville apportera. Det ville han! Han var jätteduktig, sprang glatt till fågeln, greppade den spontant och snabbt över ryggen och kom stolt in till mig.
Jag blev tårögd. Arnold vart stolt som en tupp! :)

Peak och Bailey sitter och kikar på de andra hundarnas arbete på kursen. Bägge två är duktiga och stadiga i passivitet. Det är otroligt skönt att ha stadiga passivitetshundar, slippa "hålla koll" på dem och själv kunna slappna av och spana på de andra ekipagen och se och lära.

Tromb trivs i famnen och ligger faktiskt helst av allt på rygg och kelar. Jag som varit sugen på en liten hund njuter av att mysa med honom i famnen. Att pussa valpmage är ju inte helt fel!

Tanken är ju att Tromb i första hand är Arnolds hund. Jag har medvetet backat en del och låter Arnold ta den största biten med Tromb. De har redan utvecklat ett speciellt band och Tromb följer sött trippande Arnold vart han än går.

En kväll åkte vi ut till havet (bara några km från gården) för att hundarna skulle få bada och busa. Här posar samtliga "karlar" i huset!

Tromb är ett riktigt vattendjur. Karin på kennel Skattkammaren sa att vi hade ett passande namn på Tromb, att han verkligen är som en virvelvind. I vatten får vi bevis för detta, han verkar verkligen älska vatten och blir jättebusig och får "flattefnatt" som lockar till gapskratt.

Idag har det varit varmt som attan. Jag la ut vattenskålen på gården men det resulterade gång på gång i att Tromb välte ut den då han skulle "bada" i den. Till slut tog jag fram denna röda "back" som fick agera kombinerad vattenskål/valp-pool. :)

Peaks tass har fortfarande inte läkt fullt ut, men inom ett par dagar hoppas vi att han är fit for fight igen. Jag ser framemot att träna med honom igen, jag har fått med mig tips på några nya övningar från kursen och längtar efter att prova dem med Peak.

Arnold har inga problem med att få dagarna att gå med en valp i huset. Dessutom har vi en hel del projekt att ta tag i på gården. Imorgon kommer mina föräldrar och hälsar på och pappa har blivit ombedd att ta med sig arbetskläderna. Slyröjning tycks stå på schemat. Själv tänkte jag att jag och mamma tar hand om markservicen och "vaktar" altanen i solen. ;) Överlag så mår vi toppen, njuter av vardag, gården, naturen, maten, varandra och livet!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så glad att tårarna stiger i ögonen när jag läser detta! Vilket liv ni lever. Och att ni bor så nära havet, det fattade inte jag. Underbart!

KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Hallå där! Vad glad man blir av att komma hit på besök! Skönt att proverna ser bra ut och lille bebben är ju bara för söt!!!
Tusen kramar, Anne-Lie, Jack och Micka

Susanna sa...

Va härliga bilder och vad härligt ni verkar ha de! Och Ni är sååå värda detta!!! Vad härligt med en liten puppies i familjen! Vi ska också hämta hem en liten en (bichon havanais) på torsdag! :-D *Längtar!* Finns inte mycket som slår doften av puppie!! ;) Många kramar från oss!

Anonym sa...

Åh vad glad jag blir av att läsa om hur bra ni har det. Hoppas det fortsätter i samma takt.

Anonym sa...

Slyröjning AB - till er tjänst. Slå bara en pling nån dag så kommer vi (läs: Johan ;) också och hjälper till medan jag & Elina övertar din mammas plats. Härliga bilder på er fina flock! Det är nästan så man vill ha en liten Tromb själv, men bara nästan ;) (Zita är på sommarkollo!)
Kramar i massor och glädje över det positiva provsvaret.

Grodmamman sa...

Härligt att läsa att ni har det så bra! Ursöt liten valp ni skaffat!
Kram

Anonym sa...

Har följt er en tid, skrivit kommentar men tror att det har hamnat under ett gammalt inlägg. Härligt att provsvaren ser så bra ut. Min dotter benmärgstransplanterades i mars så vi har samma väntan på dessa provsvar. Än ser det bra ut, 100 % lillebrors benmärg.
Vilka underbara hundar, verkar så uppfostrade! Vi har en blandras 75% wachtel och 25 % flat så hon är ganska lik eran, chokladbrun och så söt, tycker vi förstås:)
Önskar er all lycka. Kram Maria

Anonym sa...

Men vilken fiiin liten kille ni fick med er hem. Han verkar passa som handen i handsken i er flock. Vill önska er en riktigt skön midsommar och vi får hoppas på lite sol så att det går att vara ute... Jag hör av mig någon dag! Dags att träffas snart?