söndag 14 oktober 2007


Då var det dags igen, att med skräckblandad förtjusning blogga.

Nina frågade om man får ha det så här bra i förra inlägget, svaret på den frågan är given.

Den senaste veckan har bestått av fint väder, korvgrillning, två underbara hundar, varm choklad, lite kortare promenader, göra gården höstklar, otroligt goda middagar (med även vin till igår kväll) och underbart sällskap i form av min kärlek.

Något som varit roligt att se är hur glada hundarna är över att jag är hemma. Dom är på mig och svansar runt benen hela tiden, dom är också mer kelsjuka, det gillar jag. Det var även kul att se att jag och Peak fortfarande funkade bra som ett team tillsammans. Han är ju min lillkille.

När man upplever allt ovanstående, vem kommer då ihåg sju veckors sjukhusvistelse, dryga fyrtio graders feberattacker, frossa, cellgifter, blodtrycksfall, illamående, mediciner mm.?

Klart man kommer ihåg men det känns väldigt avlägset. När jag tittar i backspegeln så har det gått bra allting. Jag känner mig mentalt stark och är övertygad om att nästa kur kommer att gå bra.

Jag och Nina är starka tillsammans och vi kommer att gå segrande ur detta med ny livserfarenhet och om möjligt ännu större kärlek och respekt för varandra. (Du är min solstråle)
Jag tycker att det är fascinerande att vår kärlek verkar lysa igenom och uppfattas så starkt via bloggen, även av människor som vi aldrig träffat live.

Det första jag gjorde i måndags när vi kom hem var att göra upp en brasa i spisen och märkte direkt hur skönt det var att få göra vanliga saker som man normalt sett inte ens funderar på utan bara gör. Dagen efter kom jag på mig själv med att stå och le när jag skrapade bilrutan. En lyckokänsla spreds i kroppen. Vardagen är underbar! Vi har sovit tillsammans många nätter i sjukhussängen som är åttio cm bred och det har gått bra men det ska erkännas att det var lycka att få krypa ner tillsammans i dubbelsängen hemma.

I onsdags var det dags för provtagning och borttagning av cvk.n. Jag fick en påse blodplättar för att inte blöda så lätt när de skulle dra bort cvk.n genom vilken jag fått alla cellgifter och alla prover tagits. (cvk:n är en slang som gått in i en ven vid halsen) Allt gick som det skulle men de bad mig sitta kvar ett tag ändå och tur var väl det för efter en kvart så började det bränna i luftrören och jag blev alldeles kallsvettig. Illamåendet kom och jag gick till toaletten och bad Nina ringa på en sjuksköterska. När sköterskan kom ledde hon mig fort tillbaka till stolen och började ta blodtryck, det visade sig att jag haft ett blodtrycksfall ner till 108/46. Läkare kom men de kunde inte förklara varför detta hänt men som försiktighetsåtgärd så tog de ett blodprov för att se om jag haft någon blodpropp och jag fick även ta en lungröntgen. Inget av dessa visade något problem. Jag var orolig att jag skulle bli inlagd för observation men som tur var fick vi fara hem och fortsätta ha det bra.

På Fredag var det återigen dags för provtagning och efter att jag fått höra resultaten så vandrade jag omkring på moln hela dagen. Mina röda blodkroppar var stabila, de vita hade stigit ytterligare och mina blodplättar hade dubblerat sig. Jag fick även höra att jag skulle få vara hemma till tisdag eller onsdag.
Detta gav mig kraft och jag kände att det skulle vara kul att träffa lite människor trots att vi sagt att vi bara skulle vara hemma och inte riskera att utsättas för onödiga bakterier. Vi hälsade på mina föräldrar en sväng och bad sedan min syster och hennes sambo Claes att komma och titta på idol hos oss på kvällen. Det blev riktigt trevligt med kladdkaka och en massa chips och godis. Under helgen har vi även hälsat på hos svärmor och hon och Ninas yngsta syster Tina har varit en sväng hos oss på söndag eftermiddag. Vi gräddade våfflor och hade trevligt.

Ikväll ska vi ut och åka lite bil, jag har alltid älskat att köra bil men nu är det en ännu större njutning och frihetskänsla. Efter det väntar film och mys i soffan.

Detta blir nog det sista jag skriver nu. Nina har lovat att förmedla kommande inlägg och kommentarer. Jag ser framemot att höra från er, det betyder verkligen mer än ni kan ana.

Vill avsluta med ett citat som funnits i mina tankar denna vecka och samtidigt påminna er om att uppskatta er vardag.

“And I think to myself, what a wonderful world..."


18 kommentarer:

Anonym sa...

Hörru, du är ju en riktigt bra bloggare!! Ni kommer nog att ha varsin blogg snart! =) Härligt att proverna visade att det går åt rätt håll! Det är bara att kämpa på i samma anda och gå segrande ur detta. Heja, heja! =) Vi har också fått skrapa bilrutor här nere i södern. Snart är det vinter och jag är avundsjuk på er där uppe som får ha riktig vinter. Ha en trevlig vecka! Kram från oss!

Anonym sa...

Hej! Jag har följt Nina och hennes hunderi och blog i flera år och blev såklart jätteglad för henne när hon träffade dig. Därför var det en smärre chock att läsa inlägget där hon skrev om beskedet om din sjukdom. Men nu kan man glädjas igen, vilken otrolig styrka och kärlek ni har tillsammans! Det är ett nöje att få följa ert liv, många fina ord och tankar från er båda som gör att man själv får nya perspektiv och allra helst blir påminnd om hur skört livet är. Önskar dig/er all lycka till och jag fortsätter såklart läsa varje inlägg =).

Kram från Sundsvall och Jeanette med Flatten Chilly

Malena sa...

Fast hörrni :-) ögonen tåras numera till varje inlägg. Ni får sluta att vara så härliga och levnadsglada och kära *blinkblink*

Skämt åsido, härligt inlägg fullt av just livslust och livsglädje. Underbart att läsa så här på söndagskvällen. Jag ska genast gå och pussa min man och berätta hur mycket han betyder för mig!

Sköt om er mycket!
KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Det är så sant att man ska uppskatta sin vardag :)

Kram till er båda !

Anonym sa...

Äsch.. hur skall jag kunna fortsätta skriva på c-uppsatsen nu.. med tårar i ögonen och kärleksrus i hela kroppen. Måste gå och krama mina kärlekar istället. Tack för att ni förmedlar den vackra vardagen vi så ofta glömmer. Hoppas det går bra nu på sjukhuset.. vi håller alla tummar vi har. Allihop.

Anonym sa...

Du är precis som Nina jätteduktig på att uttrycka dig och få ner det i ord. Det slutar nog med att du snart har en egen blogg.
Vad härligt med din optimism Arnold. Skönt att dina värden var bra och att du känner dig redo för en ny kamp. Det här ska ni klara av tillsammans!
Jag har träffat Nina personligen några gånger och vet att hon är en stark och målmedveten tjej. Var glad för att du har henne där vid din sida!
Man önskar ingen att bli sjuk, men på något sätt så blir man även rikare av en sån här sak. Man får en helt annan syn på livet då man varit där och man lär sig att inte ta någonting för givet.
Sköt om er!

Anonym sa...

Kul att läsa om att ni har det bra och att du Arnold mår bra efter allt, vi håller tummarna för att resten av "resan" ska gå lika bra, men det gör det. Som du och Nina skriver, ni är starka tillsammans och ni kommer att fixa detta. Jo jag har en hälsning från min sambo Patrik Lunsdtröm, han och du är nog lite bekanta =)

Ha det sååå bra nu, det är ni så väldförtjänta av. Vi tänker på er!

Kram från oss!

Anonym sa...

jag hamnade på den här bloggen av misstag när jag surfade runt på det stora vida nätet och har läst den ett tag nu. varje gång blir jag både varm i hjärtat och tårögd och uppdaterar min sambo om hur det går för er. konstigt att man kan bli så berörd över människor man inte alls känner. kämpa på och lycka till! jag fortsätter att följa er i bloggvärlden! /C

Anonym sa...

Halkade åxå in hos er för ett tag sen och jag måste ju säga att många tårar har droppat ner på tangentbordet. Tänker så mkt på er och på hur mkt ni älskar varandra och livet. Jag kommer åxå att fortsätta läsa om er och jag hoppas i mitt hjärta att allt kommer att bli bra./K

Anonym sa...

Och så gråter man igen då *skratt* Men sålänge det är bra tårar får dom rinna hur mycket dom vill!

Stora stora styrkekramar inför nästa sjukhusvistelse! Ni kommer sparka den här jäkla sjukdomen åt helskotta!

Kramar till er båda!

Anonym sa...

Hej på er! Åh, det är så UNDERBART att läsa om vad härligt ni har det tillsammans! Skönt att alla prover ser bra ut och du mår så bra Arnold!!! Jag förstår att det var ljuvligt att träna med hundarna igen! Det är bland det bästa man kan göra!
Stor kram till er båda!
Anne-Lie, Jack och Micka

Anonym sa...

Hejja Arnold!!! Du är ju en riktigt bra bloggare, och härligt att höra att värdena ser positiva ut. Hoppas nu eran suveräna uppladdning hemma gör susen under nästa behandlig. Att uppskatta vardagen är viktigt, och vi som följer er kamp får en ständig påminnelse om detta.

Kramar till er alla från Christina med de två gula Lisa o Emil.

Anonym sa...

Jösses, nu har man tårar i ögonen igen! Ni skriver ju så otroligt vackert om varandra att man inte annat kan bli tårögd. Jag är innerligt glad för att Arnold har sin Kärlek. Och att Nina har sin. Ni verkar vara som gjorda helt för varandra. Och det är därför ni kommer fixa detta. Vi håller ju på er!

Anonym sa...

Peak pojken ser väldigt nöjd ut med att ha husse hemma ;-) Skönt att se att du har fått må bra när du varit hemma Arnold. Nu fixar ni nästa "omgång" på sjukhus med!/Maria och Trippa

Anonym sa...

Hej!

Så som ni känner igen er på min blogg så känner jag igen mig på hur Arnold har det. Även om det kan verka långt bort med transplantation, så går tiden oehört snabbt även om man tar en dag i taget. När jag fick min diagnos så känndes det som att en transplantation låg 100 år framåt i tiden, men nu när jag tänker tillbaks så känns det som om sjukhustiden ligger långt bakom mig, även om jag också har en bit kvar. Ha det nu så bra!

Mvh Claes Brandt

Anonym sa...

Kul att läsa att det går frammåt för dej. Synd at tjag inte hinner träffa dej innan jag flyttar men vi får tar det nästa sväng. =) Kommer att fortsätta läsa bloggen så jag ser vad som händer. Kämpa på och njut av stunderna hemma. Tänker på er och hoppas allt skall gå bra...

Anonym sa...

Hej på er, härligt att läsa att ni har det bra! Tänkt på er mkt. Vet att Arnold är en KÄMPE. Så sant så-man ska uppskatta sin vardag!Ha en trevlig helg! Kram på er Tiina och Patrik

Rillo o Åsa sa...

Hejsan Arnold o Nina!
Vi vill skriva och berätta att vi tänker på er och att det var SÅ bra skrivet att tårarna rinner och man riktigt känner kärleken mellan er. TACK för att ni delger er. Det har varit på "avstånd" som vi följt er på denna svåra prövning... Vi har inte velat "störa" och kanske varit lite rädd för hur vi ska vara... Fast vi fattar ju nu när vi läst detta, att ni är som skapta för varann och att detta inte fått skada er relation, utan snarare stärkt den!!! Vi blev så glada då vi idag fick höra att proverna var så bra och att denna sida existerade.
Tack för denna gång, hoppas vi ses snart!

Kram från Rickard, Åsa o Pontus