söndag 9 mars 2008

Dag + 53

Jag vet inte var jag ska börja idag. Känns som jag bubblar av saker att skriva. Jag älskar att skriva. Det tar inte många minuter för mig att skriva inläggen som jag postar här i bloggen. Det är förlösande för mig att uttrycka mig i ord och skrift. Förlösande är ordet.

Arnold behövde sig en utskällning igen. Det fick han. Jag avskyr passivitet. Jag avskyr människor som intar en passiv roll. Arnold hade/har absolut intagit en passiv roll igen. Han ligger och väntar på att bli frisk. Stirrar i taket. Passivt. Grrrr. Hospitaliserad. Institutionaliserad. Ord som beskriver hans tillstånd. Mentala tillstånd. Kanske svårt att undvika efter en så lång sjukhusvistelse. Måhända. Jag accepterar det dock inte. Punkt slut. Spark i rumpan fick det bli.

Idag har han tagit sig i kragen. Vi har varit ute och åkt lite bil. Det gör så mycket att se världen utanför. Se att det finns mer än dessa fyra väggar. Mer än sjukdom och elände. Det finns en värld att längta ut till. Kämpa för att återvända till. Nu kämpar han igen. Mission completed.

Jag vill förresten påpeka att allt jag skriver i bloggen går via Arnold. Det här har utvecklats till en nästan mer privat och personlig blogg än jag känner mig bekväm med. Det är dock skönt att skriva så jag har valt att fortsätta. Arnold får dock alltid höra bloggarna innan jag publicerar dem. Jag vill inte trampa honom på tårna. Inte utelämna honom på något vis. Så det som skrivs i bloggen är singerat av oss båda.

Något annat jag vill skriva om idag är människor i vår omgivning. När man hamnar i en sådan här situation. Livskris. Då tvingas människor bekänna färg. Man får svart på vitt bevis för vad det är för typ av relationer man har. Vilken typ av människor man omger sig med. Det är onekligen på gott och ont. Risken finns givetvis att man blir besviken. Sårad. Att människor man litade på inte finns där. De har valt att inta en passiv roll. Vi har upplevt/upplever bäggedera. Vi har både blivit besvikna och sårade. De människorna som inte funnits här kommer heller inte att vara välkomna i våra liv framöver. Ni har visat era sanna jag.

Framförallt har vi dock lyckligtvis insett hur otroligt lyckligt lottade vi är. Många människor har visat sig helt underbara. Kända som okända. Bekanta som obekanta. Många människor har klivit fram och visat stöd. Varit fantastiska. Stöttande. Uppmuntrande. Fått en att orka när orken egentligen är slut. Alla fina mail jag fått. Gamla vänner som hört av sig, med regelbundna mail visat att de finns där. Ni vet vilka ni är. Nya bekanta som tagit kontakt. Visat sån värme och omtanke för mig/oss, för dem okända männsikor. Ni vet också vilka ni är. Vänner på hemmaplan som ärligt talat skulle hämtat hem månen åt mig om jag bett om det. Sist men inte minst min familj. Så lyckligt lottad jag är som har en sån familj. Min mamma och pappa som utan tvekan näst efter mig burit den tyngsta bördan under denna tid. Jag kommer att vara evigt tacksam och hoppas att jag får tillfälle att återgälda det fina ni gjort för mig/oss. Både min familj och mina vänner har verkligen ställt upp. Pluggat in allt om leukemi. För att på så vis försöka förstå. Försöka erbjuda samtalsstöd. De har kört hit till Umeå över dagen. För att träffa oss. Stötta oss. Förgylla våra dagar. Det betyder mer än ni någonsin kan förstå. Tack.

Jag blir varm in i själen av den värme och omtanke som många visat.

Idag har jag varit och ätit lunch hos bekanta. Jenny, Johan och Elina är i Umeå över helgen och hälsar på Jennys syster med sambo. Igår var vi ut och åt allihopa. Idag bjöds det på lunch hos Camilla och Juha. Där fick jag också träffa den underbara lilla pudeltiken Jonna. Jag och Arnold har lite smått på skoj pratat om att ha en liten hund också. Någon gång. Vi såg en jättefin dvärgpudel förra sommaren. Arnold blev kär redan då. Jag blev kär idag. Så en sån får det bli. Någon gång. En pigg liten hund som orkar med vårt tempo. Kan fjällvandra med oss. Dela vår vardag. Vår livsstil. :)

Idag bjuder värdena på något positiv läsning. CRP sjunker. Inte bara med några enstaka snäpp utan lite större kliv. HB 83. LPK 6.2 TPK 79. CRP 141.

Jag måste meddela att det kommer att bli ett två dagars glapp i bloggen nu måndag, tisdag. Jag ska till Piteå och jobba. Blir tre tuffa arbetsdagar som väntar. Ska dock bli ganska skönt att komma bort och tänka på annat. Fokusera fullt ut på något helt annat. Jag ser framemot det. Jag återkommer på onsdagskväll då jag är tillbaka här på sjukhuset.

Tack ni som stöttar oss via bloggen. Ni varma, fina människor.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Värmande kramar till er !!

från Malin

Anonym sa...

Tänk vad en spark i rumpan kan åstadkomma :-) Sparka mer med andra ord!

Vilket härligt inlägg, andandes ny optimism!

Nu är du så god min käre Arnold och lyssnar på din tilltänkta :-) Masa ner dig till bilen, ut på promenaden, vad helst hon planerar. Ni ska se att ni snart är på patienthotellet och snart efter det hemma på gården!

Stor kram!
/Malena

Anonym sa...

En spark i rumpan behövs, det är lätt att bara kolla taket... Härligt med en biltur, det satt skönt det förstår jag!
Tusen kramar, Anne-Lie, Jack och Micka

Anonym sa...

Hej!
Jag sitter här och laddar inför mässan, och börjar känna mig förväntansfull. Jag hoppas att Arnold "förlåter" oss för att vi knycker dig ett par dagar, men jag hoppas också att du i din tur kan komma tillbaka med massa intryck och glädje som du kan dela med dig av till Arnold.

Vi ses imorgon - känns jättekul att faktiskt träffa dig! Det var ju ett tag sedan, om man räknar bort våran två minuters träff på busstationen i veckan!

Kram på er!
/Nina

Anonym sa...

Sitter på Arlanda, på väg hem från Flen, och var tvugnen inte att kolla hur det är med er (inte haft tillgång till dator på ett par dagar). Ser att det går framåt. Kul att läsa!!! /Linn i Happis

Anonym sa...

Ops, råkade slinka in ett "inte", ska stå kolla hur det ÄR med er. /Linn

Anonym sa...

Bra med en spark i rumpan! :) Är inne och läser varje dag om hur det går för er, även om jag inte alltid skriver!

Kramar Mirjam

Anonym sa...

Tack för en trevlig helg! Kram till er båda 2.

Anonym sa...

Härligt Nina och Arnold att läsa att det har vänt lite för er, mentalt och kroppsligt. Håller tummarna att alla värden fortsätter åt rätt håll! Det är sant att en titt på den "verkliga världen" ger en paus och Umeå är en fin stad att färdas runt i, lite svårt att hitta i till en början, det blev några rundkörningar för oss i stadskärnan innan vi hittade parkering, bra restaurang osv. Men visst frågade man sig i bland hur allt utanför kunde vara som vanligt när vi hade det så svårt...
Har ni hittat de små hissarna utan dörrar:)? Mitt i allt elände så skrattade vi så vi höll på att kissa på oss när vi "tjuvåkte" lite hiss.
Keep up the good spirit!!!
Och Nina... sparka till då och då... glöm ej att vårda om dig själv oxå.
Massor med kramar!
Anna K

Anonym sa...

Vad bra det är med rumpsparkar! Skicka en spark i rumpan till Arnold från mig också! =) Vad bra att CRP:t verkar vara på god väg neråt! Hoppas verkligen att det fortsätter så! Och du Nina, jag väntar på lite Melodifestivalsåsikter från dig. Du brukar ju ofta tippa på rätt låt. =) Kram Therese!

Anonym sa...

Hej! Har varit i Flen jag med så jag läser helgen så här i efterhand. Ville bara säga att man med lite tid faktiskt hittar tillbaka till den man var innan. Inte på en gång. Det blir något av ett sökande för att hitta tillbaka.Dock hittar man tillbaka om man vill. Skickar kramar till er båda/Maria

Anonym sa...

Blogginläggen går upp och ner. Som livet i största allmänhet.. ingenting att vara ledsna över, det visar att ni LEVER! Vad bra att du, Nina, meddelar att det blir bloggstopp två dagar.. så vi andra inte tror att du/ni bara inte orkar skriva.
Såg förresten "Sjukhuset" på TV3 förra veckan, och där finns det en liten kille som har Leukemi. Samma symtom som Arnold (givetvis) och er var det enda jag kunde tänka på. Tror vi är många som fått upp ögonen för allt detta och kommer vara vaksamma. Men jag måste erkänna att jag ibland får en surrealistisk känsla i kroppen, som om det inte är riktigt sant. Rensade Gibsons pärm för ett tag sedan och såg ditt namn, Nina, på ett kursblad (du var instruktör) och det är svårt att tänka att du är samma person. Så verkligt men ändå så overkligt. Jag är hursomhelst tacksam att ni delar med er och att vi får vara med. Varma kramar.

Anonym sa...

Ja inte går det ju att skriva utan att bli personlig. Det är ju ett sådant extremintimt liv ni lever. Önskar er bara att det snart får bli intimt på ett helt annat sätt ;)
Heja Nina. Dra i mannen lite jävlar anamma! Det är nog lätt hant att man bara ligger och väntar, precis som du beskriver. Jag ska komma och norpa en stor kram av dig på onsdag. Vi ses!

Cissi

Susanna sa...

Jag kan inte förstå människor som backar undan. Ynkliga, svaga människor säger jag! Vi tänker på Er dagligen, och skickar energi och ork genom våra tankar! Kram Susanna och Micke

Susanna sa...

Glömde skriva en sak :) Om småhundar som Ni funderar på.. har Ni kikat på Jack Russell? Dom är ju små, energifyllda knippar som älskar att vara ute i skog och mark! :) kram!

Anonym sa...

Hej på Er!

Har inte skrivit någon kommentar tidigare. Har följt er ändå. Hittade in till din hemsida redan för många år sedan, blev inspirerad att fjällvandra genom dina fantastiska bilder. Tjatade på folk i min omgivning att fälja med mig på en fjällräven classic, men ingen ville följa med. Så den är fortfarande inte genomförd, men kanske det kommer att ske ändå.

För några år sedan skickade jag mail till dig om lite länkar till fjällvandring och det tog inte speciellt lång tid innan du svarade. Följer eran kamp i vardagen.

Ibland behöver man få en spark därbak för att orka ta tag i vardagen.

Ha det jättegott!
//
Hanna
www.nellieslya.blogg.se

Anonym sa...

Härlig läsning från gårdagen! ..och heja CRP:t!!!
Ser fram emot att höra av er igen på onsdag.
Kram på er!
/Anna E

Anonym sa...

En klok herre sa till mig i somras att vad man än gör när man kämpar mot en svår sjukdom är att falla tillbaks och tycka synd om sig själv. Hans son som kämpade för tredje gången mot blodcancer. Han såg det som sin uppgift att få honom bort från likgilltighet och självömkan när den slog till för det gör den för alla. Han menade att bättre att han är arg och förbannad även om det är på sin egen pappa.
Så bra Nina !! Sparka på när det behövs ! Han är fortfarande Superman så se det som sista rycket innan ni åker hem !!

Stefan

Anonym sa...

hej


Vad bra att du meddelar att du inte skriver på 2 dagar. Annars blir vi som läser oroliga. Du skriver väldigt bra.Jag har lärt mig mycket av att följa Eran väg. Som att inte skjuta upp saker man vill göra. Och sluta gnälla över småsaker. Kul att höra att crp:t är på väg ner

Skickar massor med kramar
Eva, Kalle, Ida, Olle och Erik

Anonym sa...

Hejsan,

kul att ni kommit er ut litegrann. Funderar oxå på det som något tidigare inlägg frågade - har ni inte möjlighet att flytta närmare hem, typ Sunderbyn?? eller är det för stor risk kanske.. jag tänker på att det finns en hematologavdelning där iaf... Ja, ja jag vet inte, ni har säkert redan kollat, men det verkar lite öken att vara i Ume just nu. Jag förstår er..

Kram
Maria o Matte - fast han är helt oansvarig för detta inlägg =)

Anonym sa...

Vi hanger med er annu i bloggen, varma halsningar fran Filippinerna!

Skont att CRP ar pa ratt vag igen.

/Johan och Maria

Kajsa sa...

Du skriver verkligen bra! Öppet och ärligt! I bland behöver man få en spark i rumpan oavsett orsak...De riktiga vännerna stannar kvar och kämpar med!/Kram

Anonym sa...

Hej!

Jag itne inne och läser er blogg varje dag men jag tänker ofta på er! Skönt att höra att värdena är på väg åt det bättre hållet! Jag är otroligt imponerad av er starka kärlek till varandra! Vem kunde tro att det skulle sluta så här, jag hoppades dock på det ;)

Hälsa så gott till Arnold!

Kramar
Erika (du vet el-giganten)

Anonym sa...

Hej



Hoppas du haft härliga dagar i piteå Nina . Och att Arnold har kryat på sig så att ni får flytta till pasient hotellet . Hoppas verkligen att ni får fira påsken hemma på gården med Baeily och Peek .Kramar till er båda Från Anneli Inge bil doktorn och barnen hunden och katterna och hästen Valle.