måndag 31 mars 2008

Dag + 75

Vi börjar med det viktigaste. Vi är hemma. Jag önskar att jag kunde sätta punkt där. Inte skriva mer. Att det vore det enda viktiga. Att vi kunde dra en suck av lättnad och bara vila oss i konstaterandet om att vi är hemma. Så är det dock inte.

Vi har fått nyheter idag. Dåliga nyheter. Vi vet dock inte hur dåliga dessa nyheter är än. Nyheterna är att donatorn inte kan lämna lymfocyter. Alltså blir det inte någon DLI för Arnold. På vilket sätt detta påverkar prognosen vet vi inte. Vad som nu väntar framöver vet vi inte heller.
Våra läkare är borta på möte och återkommer på torsdag så då hoppas vi få mer insyn i hur planerna ser ut. Idag har vi kämpat för att inte fundera så mycket. Det enda vi kan göra är att spekulera och det är knappast konstruktivt i nuläget. Vi är helt enkelt nollställda och får lov att förbli det fram till torsdag.

Just nu är vi så otroligt less på det här. Det känns verkligen som att inte en endaste liten detalj kan gå vår väg. Det finns människor som tror på och hävdar att det finns en mening med allt som sker. Jag har ofta sällat mig till den skaran. Numera är jag mer fundersam. Om det finns en mening med allt som sker så undrar jag vad tusan meningen med allt detta är. Jag kan faktiskt förstå att det finns en mening med att drabbas av tragedi. Att utkämpa en strid. Att genomlida svårigheter. Man växer som människa. Man får nya perspektiv. Nya värderingar. Man lär sig att uppskatta livet. Leva livet fullt ut. Man går starkare ur erfarenheten och har en än mer välfylld ryggsäck inför framtiden. Allt detta förstår jag. Jag accepterar och kan även uppskatta det. Det jag inte förstår är varför vi måste drabbas av alla komplikationer och hinder som är tänkbara. Inte en sak har gått vår väg än. Inte en.

Jag älskar att leva. Det har jag alltid gjort. Jag uppskattar livet varenda dag. Det har jag också alltid gjort. Denna resa har självklart fått mig att se än klarare på livet. Livet har blivit än mer värdefullt. Jag kanske inte skulle vilja vara utan denna resa när det kommer till kritan och jag fått lite distans till det hela. Det jag ifrågasätter är dock om om alla dessa komplikationer verkligen ger oss något mer. För mig känns det numera enbart som att de tar.

Jag vill inte vara med längre. Faktsikt inte. Jag vill gå in i en bubbla. En bubbla där leukemi inte finns. Vi satt och läste tillbaka i bloggen häromdagen. Kändes tungt att inse hur länge vi levt med detta. Hur länge livet sett ut såhär. Ovisst. Otryggt. Onaturligt. Outhärdligt. Jag förstår inte att vi orkat. Jag gör faktiskt inte det.

Jag har utvecklat ett hat mot uttryck som "ta en dag i taget", "vi får ta det som det kommer", "vi får hålla tummarna" och "vi får se". Ändå är det dessa uttryck som speglar vår vardag just nu. Dessa uttryck är de vi måste leva utifrån. Vi vet ingenting annat. Ingen vet något annat.

Arnold mår fortsatt bra. Det känns nästan som en paradox. Man vill nästan skratta och gråta samtidigt över det faktum att han mår bra. Han har dock låga värden och är isolerad. Vi kommer inte att träffa några människor under tiden hemma. Han ska in på provtagningar på sjukhuset här i Luleå på onsdag och fredag. I början på nästa vecka ska vi till Umeå för uppföljning. Förhoppningsvis slipper vi bli inlagda. Dock kan både infektioner och GVH komma smygandes så vi tar inte ut något i förskott.

Det gör mig ledsen att inse att jag inte är en optmist längre. Inte på denna resa. Min optmism har sakta sinat. Varenda gång vi tänkt optimistiskt har vi blivit nerslagna. Varenda eviga gång. Kanske känns inte slagen lika illa om man förutsätter att de kommer. Om man står beredd. Jag vet inte. Är svaret att måsta tänka pessimistiskt för att inte få så ont av alla nederlag?

Jag vill avsluta med att meddela att jag inte kommer att blogga varje dag framöver. Bloggen har stundvis känts mer som en börda än som den lättnad och det stöd som den inledningsvis erbjöd mig. Jag kommer dock att fortsätta blogga några gånger i veckan. Då jag känner att jag har något att förmedla. Då det händer något avgörande. Då jag behöver skriva. Så bloggen kommer att fortsätta vara levande och jag hoppas och önskar att ni vill fortsätta följa med oss. Jag älskar verkligen att skriva. Bloggen har utan tvekan hjälpt mig mycket under denna tid. Liksom ni läsare med era kommentarer och ert stöd. Tack.

Jag har från många håll fått tips och önskemål om att skriva en bok. De tankarna och planerna börjar ta form. Jag vill gärna skriva en bok om mina/våra erfarenheter såvida de kan hjälpa andra. Vilket jag tror att de kan. Jag har halva boken klar tack vare bloggen. Dock finns det mycket som inte återfinns i bloggen. Tankar och känslor som jag valt att behålla för mig själv. Upplevelser som jag inte velat dela. Jag behöver tid på mig att sortera alla tankar och känslor och fundera ut vilka bitar som andra kan ha glädje och nytta av att ta del av. Jag vill även invänta bokens sista kapitel. Där är vi inte än.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Stora kramar till er båda! Skönt med hemmaplan förstås.
Klart att ni enbart ska blogga när andan faller på! Släpp "oss" nu och lev för stunden!

Tänker på er. Varje dag!
KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Tusen kramar! Skönt att ni är hemma, men trist med donatorn... Ni har verkligen haft er del av allt jobbigt som kan hända under ett helt liv. Jag begriper inte varför det inte kan vända nu, och bli solsken.
Kram igen! Anne-Lie, Jack och Micka
PS. Jack blev pappa till sex hanar och en tik idag! DS

Anonym sa...

Skönt att läsa att ni är hemma! Härligt! Hoppas ni kan njuta av tiden hemma och att ni får lite frågetecken uträtade på torsdag.
Förstår att det måste kännas fruktansvärt jobbigt nu, och det är inte lätt att hitta ord att skriva till er... Jag kan bara säga att jag h-o-p-p-a-s av hela mitt hjärta att saker och ting vänder snart och börjar gå er väg. Det måste det göra!
..och bloggen får inte bli en börda för dig/er. Den ska ju vara en hjälp att få ventilera lite. Känns det jobbigt så har nog alla full förståelse för att du gör uppehåll, eller rent av lägger ned den ett tag. Självklart vill vi veta hur ni har det, men det som känns bäst för er att göra är ju också det bästa.
Kram på er och sköt om varandra!
/Anna E

Anonym sa...

Skönt att läsa att ni är hemma!

Givetvis ska ni bara blogga när det finns lust och ork - vi finns här oavsett när ni väljer att skriva!

Stora varma Kramar!
/Lina

Anonym sa...

Jag är glad över att ni är hemma igen, bättre där än på sjukhuset trots ovissheten!

Den där boken tror jag starkt på!!
Många kramar,
Mirjam

Anonym sa...

Jag har följt er blogg i ett par månaders tid nu, och dagligen läst om er kamp mot leukemin. Vill bara säga att ni är helt fantastiska, vilken styrka ni besitter som kämpar så hårt mot denna hemska sjukdom. Tänker på er ofta och jag håller tummar och tår för att alla dessa motgångar snart ska ta slut. Många varma hälsningar från Fia i Stockholm.

Anonym sa...

Hej Nina och Arnold! Jag har följt eran blogg ett bra tag nu utan att skriva någon kommentar. Jag vet inte egentligen om jag har haft något att kommentera till allt elände ni har drabbats av. Det finns liksom inte så mycket att säga utan bara ett stort suck och en tanke; "när ska det vända för dem?" Men idag fick jag en utmärkelse som jag vill ge vidare till er. Den finns att hämta på min sida. Jag hoppas att den bringer er tur och lite mera mening mitt i allt det svarta.

Kram //Silje

Anonym sa...

Att få följa er via bloggen har varit, och är, ett privilegium för oss besökare och jag förstår framför allt att bloggen haft/har ett stort värde för er själva. Men, när skrivandet mer och mer antar formen av "ett måste" eftersom man vet att många läser, väntar på uppdateringar, undrar och blir oroliga om de uteblir så kan det vara bra att ta en paus eller att åtminstone göra ett avbrott. Jag förstår er till fullo. För oss som sitter en bit i från, som så starkt känner med er och mer än nåt annat önskar att ni slapp genomlida detta är det en förmån att få följa (och försöka stötta, också det via bloggen) men det är inte en rättighet. Blogga när, och om, du/Ni vill och orkar. I våra tankar finns ni ändå ALLTID. Stor kram till er 2.

Anonym sa...

Det är verkligen upp och ner. Det tär på psyket. Bra att ni får vara hemma för där tror jag Arnold hittar massor av mer styrka än inne i fängelsehålan.
Läkarna är på konferans i Florens. Vi får hoppas de kommer hem med massor av bra och nya ideer :-)

Sköt om er !!

Stefan

Anonym sa...

Hej! Vad skönt att ni fick komma hem. Ang.optimism vs pessimism så tror jag nog att optimism är bättre. Jag är ju själv en sån som många gånger förutsätter att det ska gå åt h-vete tills jag är överbevisad om motsattsen. Lite kanske det hjälper eftersom man inte blir förvånad men mest tror jag att man bara har mkt tråkigare innan något hemskt har hänt. Ingen är förberedd på att ett barn eller i ert fall ung vuxen ska få cancer. Jag tror att man blir precis lika golvad oavsett. Kramar/Maria

Anonym sa...

Vi alla finns kvar. En blogg skall aldrig kännas som en börda utan som en tillgång. Ta väl hand om varandra nu och njut i hemmet.

Ulrika sa...

Vad kul att ni får vara hemma. Vi hoppas och tror att det snart är er tur att få positiva besked. Vi läser gärna bloggen, men ni ska bara skriva om det hjälper er. Vi väntar gärna.

Vi tänker på er varje dag. Många kramar från Ulrika, Robert, Anton och Axel

Anonym sa...

Uppiggande kramar till er båda. Det är som du skriver. Carpe diem./elli

Anonym sa...

Vad skönt att ni är hemma, trots ovissheten. Hoppas ni njuter av solen som äntligen börjat värma och droppet från taken. Allt blir lättare när ljuset och värmen kommer, hoppas att ni också känner det.

Kramar från Anna L

Anonym sa...

Jag tycker din snöängel Nina var exakt på pricken! det är sådär man måste göra! Haha! skit bra! Kram på Er! //Elina

Anonym sa...

Jag kan bara säga att jag hoppas att allt går bra och att allt börjar gå er väg snart! Ni har så mycket att kämpa för så ge inte upp!

Jag önskar er allt gott och hoppas ni kan samla kraft hemma och sedan återvända till Umeå med nya tag och få bort det sjuka en gång för alla!

Kramar

/Agneta

Kajsa sa...

Det är för tråkigt detta med donatorn! Bra i allafall att ni får vara på hemmaplan! Du skriver så bra och så viktigt om livet! Det har berört mej så mkt, tänker så ofta på er och hur ni har det!
min önskan (liksom er) är att ni får fortsätta att vara lyckliga med varandra hela livet!/Kram

Anonym sa...

Hej

förstår att du inte orkar blogga varje dag..men skriver du en bok är jag den första som läser den. sen vet jag inte vad jag ska säga mer.ta var på varandra

många kramar eva bie

Anonym sa...

Skönt att ni fick komma hem! men typiskt med donatorn. Det är inte lätt att alltid vara positiv och hoppas, när förutsättningarna hela tiden svänger. Jag har tyckt att det varit en av de svåraste sakerna under vår sons sjukdom; Att våga /orka fortsätta hoppas, trots att det hela tiden kommer något som slår undan benen på en.

Vill ändå skicka in en liten positiv tanke gällande detta med den uteblivna DLI;n vi fick höra när vår T fick sitt återfall. -"Det största och viktigaste är inte DLI;n Det är att man sätter ut Sandimunet." Det var vad vår doktor sa till oss ialla fall.

Är imponerad av er. Arnold verkar ha hämtat sig så snabbt från den tuffa tiden direkt efter transplantationen. Och du Nina skriver fantastiskt. Om det blir en bok så köper jag den!


(En sak till, eller två saker de säger här. Sov inte i samma rum som hundarna och ordentligt med solskydd nu när det förhoppningsvis blir långa soliga dagar med scotern).
Kramar!!! A&T