söndag 16 mars 2008

Dag + 60

Känner egentligen inte för att skriva men tycker mig ha ett ansvar att informera er. Jag vet att ni är många som undrar.

I den vätskan som dränerades ur Arnolds lunga hittades leukemiceller. Dessa har förmodligen funnits där länge. Så att använda ordet "återfall" känns inte helt rätt. Dock benämns detta som ett återfall. Kanske har han aldrig varit helt leukemifri. Ingen vet. Det de vet är att sjukdomen finns kvar i kroppen. Kanske inte i märgen. Benmärgen har ju sett ut och ser ut att fungera precis som den ska. Så det är inte alls säkert att hans märg producerar leukemiceller, förmodligen inte. Dock finns sjukdomen i hans kropp och om ingenting görs så kommer den att ta över igen.

Det som händer nu är att Arnold sätts på cellgifter igen. De tror att hans kropp ska orka och klara det. Dock är kroppen hårt medtagen och svag så bara cellgifterna innebär risker. Cellgifterna är det enda som kan ha ihjäl leukemicellerna så den risken måste tas. Nu kommer han att få en 4 dagars kur. Händelseförloppet kommer fömodligen att se ut som vid de kurer han fick i Luleå. Alltså kommer han att åka ner i sina värden och sedan komma upp igen. Förhoppningsvis har då leukemicellerna dött. De kommer också att ge en extrados med donatorceller efter cellgiftskuren. Tidsmässigt får vi räkna med en månad till i Umeå. Minst.

Vi frågade om det fanns någon chans att få komma hem i några dagar efter att han fått cellgifterna. Det lät inte omöjligt men då måste han vara fri från allt intravenöst och ha ett "allmäntillstånd" som räcker för hemfärd. Vi får se.

Hur mår vi i allt detta då? Gårdagen var tung. Tyngre än någon annan dag hittills. Dödsångest sammanfattar nog dagen för oss. Vi pratade mycket. Mest om döden. Om hur livet ska se ut för mig efteråt. Praktiska saker. Känslomässiga saker. Allt. Vi behövde prata om det igår. Vi behövde få vara låga.

All osäkerhet tär så otroligt mycket på en. Att inget veta. Inte veta när vi kan tänkas vara hemma igen. Vi kan inte planera något alls. Alla "om" får en att bli galen. Jag oroar mig sååå för mitt jobb. Det är så lätt för andra att säga att jag ska strunta i det men jag kan inte det. Det är en viktigt för mig. Jag längtar efter hundarna så det värker i mig. Vi tappar så mycket tid med dem. Bara tanken på hundarna får mig att bli tårögd.

Det känns så fel att försöka peppa Arnold när jag själv inte vet hur tusan jag ska orka. Be honom kämpa när jag själv vill lägga av. Framåt kvällen igår började jag dock känna hur mitt optimistiska jag ville vakna till liv igen. Jag insåg att vi måste fortsätta kämpa som vi gjort hittills. Vi måste gå vidare. Strunta i detta farthinder, även om det verkligen var det värsta tänkbara farthindret. Vi måste tro att det fortfarande kan bli bra. Vi måste.

Idag ska jag rycka upp Arnold. Han måste bli mer rörlig. Han har legat i sängen i en vecka nu utan att ha varit ut. Om hans kropp ska orka med cellgifterna så måste han samla krafter och styrka under den tid som är kvar innan värdena åker i backen igen. Ingenting blir bättre av att ligga och vänta. Bara sämre. Han ger inte sig själv de bästa förutsättningarna om han inte gör allt som står i hans makt för att bli bättre. Läkarna och sköterskorna är på honom om att han måste upp. Både mentalt och fysiskt. Han vet detta själv. Jag vet att han vill kämpa men han behöver puschning. Jag känner att jag får använda mina sista krafter till att puscha honom. Hjälp mig gärna via era kommentarer. Jag läser upp dem åt han.

Läget ser utan tvekan sämre ut. Det ska vi inte sticka under stol med. Framtiden känns mer oviss. Vi ska försöka hålla planerna om husvagn och hundvalp vid liv. Jag lovar att vi ska försöka.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nina och Arnold! Orden saknas när något sånt här händer. Det enda jag kan säga är att vissa dagar kämpar man av ren tjurighet och för att man måste. Ibland när det är riktigt jobbigt hjälper det att dela upp dagen i mindre delar. Jag kämpar fram till lunch. Eller kanske i värsta fall får man ta det timme för timme. På så sätt får man klara det många gånger under en dag. Låter löjligt och banalt men det funkar. Man tar sig igenom den perioden då en dag känns som en ocean av tid. Tänk på er kärlek. Ni ska få leva det liv ni drömt om. Kramar till er båda! Mina tankar är med er/Maria

Kajsa sa...

Hoppas verkligen att cellgifterna tar kål på elakingarna! Arnold får absolut inte ge tappt nu för han har så mkt fint och roligt framför sej! Det kanske är dags för honom att peppa dej lite nu!/Varm kram alltid!!!

Anonym sa...

Hoja! Ni har det tufft båda två. Kram/elli

Anonym sa...

Hej på er! Anna ringde mig igår å berätta hela senariot. Det kändes helt hemskt å tankarna virrade hela dagen på hur ni måste känna er.. går nog inte ens att förstå för oss andra säkert. Men ja vill å hoppas att ni orkar kämpa det som är kvar nu! och Arnold..ja har fått nytt jobb på Ticket resebyrå om du inte hört det redan! Men du vet att ja är vigd till Elgiganten så ja kommer å tittar till Er då å då för att se så ni sköter er :-) Var på Cat 4 i Lycksele i veckan, å grät många tårar då ja sa hej då Till Hasse å alla andra då ja åkte hem. Men nu framför allt så vill ja att du tar dig i kragen å fixar det här!!!! Kram Från Nina A

Anonym sa...

Jag vet inte vad jag ska säga, det känns väldigt ledsamt. Jag önskar verkligen att Arnold blir frisk och jag ger er all min kraft. Till Arnold för att bli frisk, till dig Nina för att orka! Kramar i massor till er båda!!! /Agneta

Anonym sa...

Åh goaste Nina och Arnold! Nu sitter jag här och gråter och det gör ont i hela mig... Ni sliter och kämpar och ni måste fortsätta göra det! Arnold, som så många gånger tidigare, nu lyssnar du på Nina och stiger upp. Stig upp! Rör dig, hämta kraft och energi, titta ut, se dig och Nina i likadana träningsoveraller packandes husvagnen. KOM IGEN NU BÅDA TVÅ! Ni är skyldiga er själva, livet, gården, hundarna att kämpa.

Säg vad vi läsare ska göra så gör vi det! 100 stöttande kommentarer om dagen? Vi fixar det!!! Visst gör vi alla ni andra??!

Nu jädrar!!! Har du stigit upp än Arnold :-)

KRAM och jag säger som Arnold Schwarzenegger:
I´ll be back!
/Malena

Anonym sa...

Skickar många stöttande kramar till er och hoppas ni snart får komma hem att par dagar och samla lite ny kraft .Själv kommer jag att skänka lite pengar till forskningen vid nästa löne tillfälle tar mig fräckheten/friheten att utmana andra läsare att göra detsamma. Vet att det hjälper föga men det ni skriver har fått mig att öppna ögonen och förstå att vem som helst kan drabbas .Känner inte er men tänker på er varje dag .Många kramar .

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med Malena, ni har Så jäkla mycket att leva för och jag hoppas ni hittar kraften i det när det känns som ni bara vill dra täcket över huvudet.

Kom igen Arnold, se till att möta våren och sommaren tillsammans med Nina och era hundar. På Eran gård. Eran.

Jag skickar all min styrka och kraft till er båda - jag kan se er framför mig i eran husvagn tillsammans med en galen valp, jag hoppas ni kan se det också :-)

KRAMAR

Anonym sa...

Inte för att jag känner Er, men jag har en bild på näthinnan från jaktprovet i Boden i höstas när Du Arnold gör "tummen upp" till Nina under provets gång. Av nån anledning fastnade den bilden!! När jag sen lyckats reda ut vilka Ni var och skulle kolla om Ni varit på fler prov, uppenbarade sig denna tråkiga historia.
Du, Arnold, det blir fler jaktprov och Nina vill säkert ha "tummen upp" fler gånger ;-) så - KOM IGEN!!! Kämpa!!
Vi hejar på!

Anonym sa...

Jag säger som alla de andra: Ni får INTE ge upp!! Ni har en massa fint att kämpa för och många människor som tänker på er!!
Massa kramar
Mirjam

Anonym sa...

Hej husse och matte!

Kämpa på för vi saknar er och vill ha hem er. Vi har det bra men inte lika bra som hemma med er. Vi ska nu ut till isen och springa och sen blir det bl.a Vov till middag,smaskens.

Massor av hundpussar från Peak och Bailey

Anonym sa...

Tänk på våren och sommaren och allt man kan göra på er fina gård. Jag har bara sett den på bild, men är väldigt avundsjuk. Detta är som sagt ett farthinder, men snart är ni hemma igen. Vi håller alla tummar och tår för att ni ska komma vinnande ur detta. /Camilla o Juha

Anonym sa...

Jag har alltid i tanken att oavsätt hur det går för mig skall aldrig någon säga att: Om han bara hade....
Jag såg till att sitta när jag bara ville ligga. Jag gick när jag bara ville sitta.
Jag vet att allt det där finns i dig oxå Arnold ! Även om de ges sämre odds och chanserna blir sämre finns fortfarande chanser till ett friskt liv. Dax att ta och bli förbannad och ta en sista fight och vinna över den här skiten !!

Stefan

Anonym sa...

Ta nu och visa hur tjurig och envis du är!! KOM IGEN ARNOLD, kämpa för er underbara framtid!

Kramar från Mattias Och Maria

Ulrika sa...

Hej på er!
Vi vet inte riktigt vad vi ska säga när vi läser om vad som har hänt. Det enda vi vet är att ni kommer att ta er över detta farthinder. Vi vill att ni ska tänka positivt och tänka på vad ni kommer att få uppleva tillsammans med era hundar, det finns så mycket kvar att vara med om. Vi sänder all våran kärlek och omtanke till er.

Kämpa på och ta hand om varandra.

Många kramar från Ulrika, Robert, Anton och Axel

Anonym sa...

Jag instämmer med tidigare kommentarer, nu tar vi o samlar krafter och hjälper er att kämpa. Skickar så många stärkande tankar och kramar att kommentarsfunktionen brakar ihop på bloggen.

Kram Anna L

PS. Om Luleå Hockey kan hålla sig kvar i elitserien så måste man väl tro på mirakel?!?

Anonym sa...

Hej på Er! Tänker på er massor! Önskar att man kunde skicka kraft och styrka! Försöker!!! Kämpa på!!! Ni finns i våra tankar varje dag - ofta! Ni har ju så oroligt mycket att kämpa för. Tänk på allt det possitiva och försök att finna styrka i det!

Kramar i massor
Malin och Divino + resten av familjen.

Anonym sa...

Hej

Tack Nina att du orkar skriva, till oss här ute. Jag tänker på Er hela tiden. Önskar jag skulle kunna göra mer än skicka kommentarer.

Kram Eva

Anonym sa...

Skickar all min kämparglöd till er båda och imponeras än en gång på er relation till varandra...

Håller tummarna att allt ska vända och bli till det bättre.

Hälsn. Linda

Anonym sa...

Hej Arne och Nina!
Jag vet inte om ni har tänkt på detta förut.. jag har inte gjort det själv. Igår svor jag nästan lite när hon vann - men just idag förstod jag att hon vann för er!!

http://www.youtube.com/watch?v=EZ7U6WcsCRY

...Oh, out on the line, like a star, like a hero
Love will survive
Oh, taking the fight is the life of a hero
Staying alive
This is a story of love and compassion
Only heroes can tell
Oh, out on the line, like a star, like a hero
Love will survive ...

Ni finns i våra tankar!!

//Gigantiska kramar från Emma
(Johan hälsar också!)

Anonym sa...

Kom igen Arnold! Upp och hoppa!! Förstår att det är mkt lättare sagt än gjort. Men du FÅR inte ge upp nu! Ni två har kämpat på så himla bra. Det här besvärliga farthindret får bara inte förstöra era framtidsplaner.
Tänk på så många härliga saker ni har att kämpa för; hundarna, gården, vänner och familj och en fin framtid tillsammans.
Om ni får en chans att åka hem en sväng, om än det bara är över en dag, skulle det säkert fungera som den allra bästa av morötter!
..och till dig Nina: Gång på gång imponeras jag så av dig och din person. Att du redan igårkväll kunde känna att den positiva sidan ville vakna igen.. Makalöst. Du besitter en enorm mental styrka!
Ni är ett superteam, tillsammans!
Kramar till er!
/Anna E

A&T sa...

Har tänkt skriva länge efter det att jag hittade er blogg på sökningen kräkningar + segt slem"

Ni skriver så fint om ert liv och er kamp!

Vilken tur i oturen att de hittade "de förvirrade cellerna". Annars hade de ju fått ligga och pyra i lungorna minst till tremånaderskontrollen.

Vill säga att kroppen tål mer stryk än man tror! Sitter långt ifrån er på en annan transplantationsavdelning med min treåring som har MDS-AML. Vi är nu inne på dag 27 efter Tx 2.
För ett år sedan hade vi fått diagnosen. En vecka senare var vi på BIVA med dubbelsidig lunginflammation. Transplantation en dryg månad senare. Vuxendoser med Busolfan, cyklofosfamid och något mer. Immunhämmande och kortison ett halvår. Konstaterat återfall med 20% blaster på 6 månaderskontrollen. cellgiftsbehandling igen. En månad senare 60% blaster, så vi fick välja om vi ville gå igenom en traditionell AML behandling och en transplantation 2 eller inte. Behandlingen är så tuff att han troligtvis inte överlever den, sa dom.
Tre månaders AMLbehandling. Helkroppsbestrålning,en rejäl förkylning, cellgifter och transplantation igen, allt ovan inom loppet av ett år. Men vi sitter här än så länge! I morgon ska vi skickas ned till en vanlig barnavdelning , eftersom vår T just nu är mest välmående på avdelningen.Eftersom han är så liten så gör han ju just det man måste, rester sig så fort han känner sig tillfälligt bättre. Tror att man måste hålla alla dörrar öppna, även -det kan gå bra dörren, trots att den ibland är svårast. Men ni verkar ha en enorm kämparglöd.

Kramar på er!

Anonym sa...

Åh nej... jag har inte läst på hela helgen och sitter nu alldeles tom.

Nu känner jag mig som Gunde då jag skriker:- KOM IGEN NUUU!

Fy17!

Kram Cissi

Anonym sa...

Kära vänner, det är nu det gäller att vara stark, nu när det kommer motgångar. Förstår att det måste kännas enklast att välja bort det starka men kom igen nu Arnold, visa oss, er, dig den Superman du är! Många starka kramar från Monica o hundgänget.

Susanna sa...

Hej nina och arnold. Vad ni än gör så får ni INTE ge upp! Kämpa på, kämpa på!! Vi stöttar er till 200%!! Många kramar!!

Anonym sa...

Läser kommentaren från jim, lisa och ida.. om att du, Arnold, gav Nina tummen upp på jaktprovet. Fan, gråter när jag tänker på det.. det visar ju hur mycket ni behöver varandra! Att ni kämpar för - och med - varandra! Ni har ett gott samarbete men samarbete kräver underhåll och lika inställning från båda håll. Att ge upp nu skulle vara slöseri med tid, tanke och resurser. Tänk, vad ni tränat för att komma dit ni är idag..

Anonym sa...

INTE sant! Kan det var nog nu????
Imponerad av din styrka Nina!
Ge inte upp.
Tänker på ER!
Kramar Tiina och Patrik