onsdag 19 mars 2008

Dag + 63

Jag sitter i vår fina, sköna soffa. I vårt underbara hus. På vår fantastiska gård. Med våra härliga hundar vid min sida. Nog med adjektiv för att ni ska förstå hur bra det känns? ;) Dagen har varit riktigt bra. Jag har jobbat på förmiddagen. Ätit en god lunch med en kollega. Éfter jobbet tog jag och hundarna en lång promenad på isen i skönt värmande sol. Jag har även hunnit hälsa på min syster och dricka te hos henne och sedan handlat mat innan jag styrde hemåt.

Nu ligger hundarna vid mina fötter och tuggar på ben. Jag ser framemot att avnjuta en skön hemmakväll alldeles själv. Lotta skulle komma över men kände sig lite tjock i halsen så vi avbokade. Som sagt så känns läget mer kritiskt än någonsin så inga bakterier är välkomna.

Det är många som har många frågor om många saker just nu. Som jag skrev igår så har jag inte alla svar men i kort så kan man väl sammanfatta läget så här. Arnold har leukemiceller i kroppen, hur många eller få de är vet man inte. Dock vet vi att de måste bort. Kanske skulle den nya märgen kunna ta hand om dem själv men det kan ta tid. Tid som vi inte med säkerhet har. Därför sätts cytostatika in. Cellgifterna ska döda leukemin nu. Medan den nya märgen ska se till att de aldrig kommer tillbaka. Man vill att den nya märgen ska ta över fullt och totalt nu. Härja fritt i kroppen för att på så vis kunna döda leukemicellerna. Dock innebär den nya märgens frihet också att krocken mellan Arnolds kropp och "transplantatet" är mer väntad. Den krocken kallas GVH och den kan bli akut och allvarlig. Speciellt om den slår ut vitala organ. Man vill ha lite GVH, det bevisar att den nya märgen är igång på ett kraftfullt sätt. Balans är nyckelordet.

Den andra stora risken är infektioner som han kan dra på sig då han återigen hamnar på noll i immunförsvar. Man vet heller inte hur länge han kommer att vara nere på noll då detta är en ny märg, inte hans gamla som vi känner (och hatar). Han kommer förmodligen att få en DLI (Donor Lymfocytic Injection) där man hämtar lymfocyter från donatorn i Tyskland och injicerar dessa i Arnold så att hans märg ska få det ultimata utgångsläget för att döda leukemin för alltid.

Sen får jag också frågor om vad som händer sen? Ja, förhoppningsvis inte så mycket alls. Förhoppningen är att detta ska reda ut det hela. Döda leukemin för gott och få hans nya märg att förse honom med enbart friska celler. Om det inte fungerar så får vi ta det där och då.
Nu tror vi på detta!

Idag mår Arnold bra. Hans värden har börjat sjunka men han känner inte av det än. Det enda som kan hindra en hemgång nu är feber. Så det ska vi inte ha! Dietisten på avdelningen har försett honom med en stor påse näringsdrycker och näringstillskott som ska ersätta näringsdroppet under tiden vi är hemma. Han äter bara kräm och gröt som det är nu så det har jag handlat hem idag. Han har besök av sina föräldrar idag och har tagit en promenad som han lovat mig att göra varje dag. Duktig kille! Det känns underbart att förbereda hans hemkomst och jag misstänker att även morgondagens städning kommer att gå som en dans med ett leende på läpparna för mig. :)

Kram på er alla goa människor där ute! :)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas ni får en underbar påskhelg tillsammans, slappna av och hämta krafter i hemmamiljö, bättre än alla medeciner sjukhuset kan erbjuda.
Glad påsk!

Påskkramar
Anna K

Anonym sa...

Hej Arnold! Åh vad jag unnar dig att få vräka omkull dig i er soffa,att sova i er EGEN säng och kanske ändå bättre vakna utan att höra sjukhuslivet i korridoren. Hoppas att det ger dig luft under vingarna. Bacillfria internet kramar/Maria

Anonym sa...

Hoppas att Ni får en härlig påsk hemma i soffan med massor med godis mm.
Kram Tiina och Patrik

Anonym sa...

Åh vad vi gläds åt att ni äntligen kan få samla krafter hemma på er underbara gård! Vi gissar at ni kommer att njuta av den här påskhelgen - av varandra - av hundarna - av naturen och av livet!!! Ni har verkligen förtjänat att få vara hemma - det vi andra tar så för givet...
Massor av internetfiltrerade kramar till er!
/ Malin & Divino + resten av gänget

Anonym sa...

Vill bara önska er en superhärlig och underbar påskhelg tillsammans! Se nu till att samla på er en massa ny energi. Men det lär väl knappast vara ett problem i den miljön ;-)
KRAM på er!
/Anna E

Anonym sa...

Håller verkligen tummarna för att ni får en påsk, tillsammans, hemma på eran härliga gård med era underbara hundar! /Linn

Kajsa sa...

Förstår att städningen sker med ett stort leende på läpparna! Hoppas verkligen att ni får en fin och bra helg tillsammans hemma i ert hus./Varm och stor kram till er båda!

Anonym sa...

Skönt att få komma hem och ladda batterierna lite! Håller alla tummar och tår på ett snabbt tillfrisknande!!
Kram till er

Anonym sa...

När man varit på sjukhuset länge....eller som er MEGA länge finns inget som ger så mycket styrka, kraft och livsglädje som att komma hem. Hoppas det blir så nu för det är ni så värda efter allt slit !!!

Stefan

Susanna sa...

Önskar Er en riktigt mysig, skön, återuppladdande påsk tillsammans i Ert egna hem!!! Många kramar!