torsdag 7 februari 2008

Dag + 22

Arnold hade en tung natt. Jag vaknade av att han pratade med sköterskan som var in och tog prover. Han hade knappt sovit alls. Han tampades med en hel del existentiella frågor. Ofrånkomliga tankar. Jag klev upp och la mig brevid honom i hans säng. Försökte påminna honom om att allt går åt rätt håll. Efter ett tag kunde han somna.

Idag visar värdena CRP 217, LPK 0,9, HB 88, TPK 10. Bra!
Arnold har lyckats hålla vikten från igår. Smärtorna kring bröstet har lättat. Munnen är det som besvärar honom mest just nu. Fysiskt. Mentalt däremot är han less. Han är otålig. Vill att det ska gå snabbare. Att han är stark nog att känna otålighet tar jag som ett gott tecken.

Jag själv har jobbat idag. Det var bra. Känns konstigt att för en stund lämna denna verklighet. Prata om saker som i det stora hela känns så oviktiga. Petitesser. Det gör dock gott att få tänka på annat. Nackdelen är att det känns än tyngre att möta verkligheten på rummet igen. När jag kliver in genom dörren slår verkligheten emot mig. Jag kan inte väja. Den finns där. Vare sig jag vill eller inte. Det är bara att svälja och bita ihop. Kliva över tröskeln och möta den. En verklighet som vi kommer att få leva med en lång tid framöver.

Jag vet inte om det är för att vändningen nu känns så uppenbar som jag tänkt på framtiden idag. Vår framtid kommer att fortsätta vara oviss. Länge. Oro och rädsla kommer att förbli vardagsmat. Det känns tungt.
Just idag längtar jag så det värker efter ett vanligt liv.
Jag vill bara hem. Hem tillsammans med Arnold.

Jag hittade några bloggar från USA där jag kunde läsa om människor som kämpat mot AML i flera år. Som tvingats kapitulera till slut. Jag vet att jag kanske inte borde läsa sådant. Det är dock sanningen. Verkligheten. Det är en hemsk sjukdom. En vidrig sjukdom.

Många som gått igenom liknande saker. Gjort likande resor. Överlevt en dödlig sjukdom. Lurat döden. Säger sig inte vilja vara utan den upplevelsen i efterhand. Upplevelsen har fått dem att växa. Komma till insikt. Lärt dem att leva. Jag önskar av hela mitt hjärta att vi kan sålla oss till den skaran människor så småningom. Att vi ska kunna se tillbaka på denna tid och känna tacksamhet. Lärdom. Kärlek.

"Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter.
Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder"
(Paulo Coelho)

10 kommentarer:

Anonym sa...

All styrka till er...

Anonym sa...

Jag tolkar det precis som dig Nina. Orkar Arnold bli less och fundera på livet är det absolut på rätt väg. De tankarna brottades jag med oxå ganska länge men när man blir bättre försonas man med dem. Du har rätt att det är en hemsk sjukdom men glöm inte att det är fler som klarar sig än inte gör det i Arnolds åldersgrupp !!
Håll humöret uppe !! Snart är han på benen igen !!

Stefan

Anonym sa...

Kramar till er...

Anonym sa...

Hej vänner!

Känn hur vi översänder en massa starka vibbar till er bägge via cyberrymden.
Här kommer en glad nyhet i en annan behövande värld. Peak har from i söndags en halvsyster som är godkänd servicehund. Hon heter Kaisa och bor på Öland, citat matte Karin "Att ha en sådan hjälpare i varda`n som hon är, ger en enorm trygghet och glädje som inte går att i ord beskriva".
Det är ord som jag tycker passar in även på en tvåbent tjej som heter Nina.

Många starka kramar från
Monica, Magnus, Thea, Dot och Brie

Anonym sa...

Du har helt rätt i att man inte skall blunda för verkligheten men det som är verklighet för andra behöver inte vara det för er, SKALL inte vara det för er. Tunga dagar har varit och tunga dagar kommer men ni kommer att fixa det här. Det är jag säker på! Ta och läs lite solskenshistorier och lita på att det är så det blir för er. Krama Arnold från mig och krama även om dig själv.

Kram
Anna K

Mirjam sa...

Det känns helt klart som att saker går på rätt håll och det känns skönt att läsa! Du var superfin i håret Nina!
Kramar

Kajsa sa...

Stor kram till er båda!!!

Anonym sa...

Vad skönt med bättre och bättre värden. Och att det fysiskt tunga i bröstet lättar. Men tunga dagar, precis som du säger, är det och kommer det bli. Jag är dock övertygad om att ni reder ut dem. Än bättre när ni sen får komma hem. Hundarna. Våren. Apportering. Barmark. Fågelkvitter. Osv. Osv.

Sköt om er och ha en bra helg!
KRAM!
/Malena

Annki sa...

Hej Nina I.
jag läser varje dag dina ord. Du är stark och klok. Skönt att ha dig i mitt team (hejja Norrgruppen)
"Imorgon är en annan dag"
Kram Annki

Anonym sa...

Idag tittade solen fram en liten stund, det kommer en vår även om det är svårt att tro ibland. Kom ihåg att lyfta blicken och se den ljusa framtiden som kommer när ni tagit er förbi det här hindret.

"Nog finns det mål och mening i vår färd, men det vägen som är mödan värd"

Kramar från Anna L