onsdag 6 februari 2008

Dag + 21

Inatt flyttade vi tillbaka "hem" till avdelningen. Vi blev utslängda.
Intensiven var fullbelagd och då nya patienter med större behov av intensivvård än Arnold dök upp så kastades vi ut. Mitt i natten. (en flytt tillbaka till avdelningen var planerad till förmiddagen idag i vilket fall)

Det enda skälet till att Arnold låg kvar på IVA var ju egentligen uppföljningen av hans förmåga att själv driva ut vätska då dialysen inte längre hjälper honom. Den uppföljningen har nu fortsatt här hemma på avdelningen istället. Det har gått sådär. Han kissar inte nog mycket. Han ökar lite grann i vikt igen. Suck. Nu försöker dom med rejäla mängder vätskedrivande. Hoppas att det gör susen.

Annars så fortsätter utvecklingen åt rätt håll.
Idag - CRP 228. Vita 0.4. HB 89. Trombocyter 14.
Arnold är väldigt svag och orkeslös. Några enstaka steg tar musten ur honom totalt. Ont i munnen gör att han inte säger så mycket. Han fortsätter att hosta, harkla och kräkas upp mängder av slem. Jag lider med honom men försöker att intala och övertyga både mig själv och honom att det är av godo. Slemmet måste ut.

Man blir sjuk av sjukhus brukar många säga. Vi håller med. Man blir sjukare än man är då man lägger sig i en sjukhussäng. Att ligga på intensivvårdsavdelningen gör en inte bara sjuk utan rent döende. Flytten till rummet har idag visat sig vara bra ur många synvinklar. Både fysiskt och mentalt. Arnold har duschat och fått gå på toaletten. Nu sitter han i en stol och sover. Samtliga dessa saker har han inte gjort på över en vecka.

Det är märkligt hur man vänjer sig vid saker och ting. Hur ens referensramar förändras. När vi fick diagnosen var det jobbigt att bli inlagd. Bo på sjukhus. Det blev dock vardag. När vi åkte till Umeå längtade vi tillbaka till sjukan i Luleå. När vi nu flyttades till intensiven längtade vi tillbaka till rummet här på avdelningen. Känns jätteskönt att vara tillbaka på rummet tillsammans. Det kändes lite grann som att komma hem. Konstigt. I vilket fall så kan man väl säga att det här är ett steg på vägen att få komma hem på riktigt.

Nu hoppas vi att allt ska fortsätta gå åt rätt håll. Vilket det ju gör just nu. Ändå vill jag påtala det faktum att vi inte är utom fara. Långt ifrån. Mycket kan hända. Idag är vi dock jätteglada över att vara på avdelningen igen. Nu hämtar vi kraft för att möta eventuella nya komplikationer. De största farorna just nu är fortfarande vätskan kring hjärtat och dessutom Arnolds kropps eventuella reaktioner då den nya benmärgen börjat arbeta.

Idag har jag haft mascara på mig. Klätt mig i normala kläder.
Känt mig som en "vanlig" människa i några timmar.
Jag gick ner på stan och klippte och slingade håret. Skönt!
I veckan fick jag ett sms av min mamma som inleddes med orden;
"Jag tänkte på dina trosor...". *hahahaha*
Hon syftade på ett samtal vi haft om att jag börjar få ont om rena kläder här på sjukhuset. Framförallt underkläder. Idag passade jag på att köpa lite kläder. Även underkläder. Man ska inte behöva få sms som inleds med en sådan fras även om den fick mig att skratta högt. :)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ömsom vin ömsom vatten. Bra nyheter och mindre bra nyheter. Det är kanske så det kommer vara ett tag. Något att glädjas över och samtidigt något annat att grämas åt...

Bra är ju ändå värdena som går i rätt riktning!

Och vad skönt Nina, att få vara "vanlig" och sminkad och hos frissan. Nu ska du bara boka en härlig massage också :-)

Sköt om er och titta gärna in på msn om tid/lust/ork/vilja finns...

Stor kram!
/Malena

Anonym sa...

Härligt att det blir lite tid för skratt. Jag tycker att det är en klart underskattad medicin. Sakteliga bättre vilket är kanon !!
Bra jobb Arnold !! Jag vet hur sjukt tufft det är att bara komma på toa utan att svimma. Om du nu ville vinna "VemHarHaftDetTuffast" tävlingen kan du sluta nu för du är segrare på knockout.
Stefan

Anonym sa...

Ville ju inte skriva en hel roman när jag messade så det fick bli rakt och tydligt :)
Jag tänkte på det :) och funderade hur man/du lättast skulle kunna ordna rena kläder åt dig.

Skönt att det är på väg åt rätt håll och att ni fick komma tillbaks till avdelningen.

Peak och Bailey har precis varit på en lång promenad och nu ligger de skönt på soffan och slappar :)

Vi hörs
Stor kram till er båda

Anonym sa...

Låter härligt att ni kommit upp på avd igen. Läst bloggen nästan varje dag, även i Thailand.
Ni är riktiga kämpar båda två.
Tänker på er ofta.
Kram på er båda
Tiina och Patrik

Anonym sa...

Hej SNYGGING! Vad jättefin du är i håret och härligt att höra att ni fått komma tillbaka till avdelningen. Dessutom glädjer det oss oerhört att höra att värdena ser fortsatt bra ut. Många kramar, våra tankar finns hos er!!!

Anonym sa...

Hej på er!
Skönt att ni har fått komma "hem" till avd igen. Lite mer lugn och ro där.
Härligt att värdena sakta men säkert går att rätt håll.

Vad snygg du blev i håret :-)
Skönt att få komma ut och göra nåt annat en stund oxå. Shoppa är ju alltid skoj..

Sen vet du ju vad som väntar dig och mig när ni kommit hem och allt är bra. Det längtar och ser jag fram emot iaf :-)

Kram på er!!

Anonym sa...

Fin du blev med ny frisyr!

Anonym sa...

Vad snygg du blev i håret! Snart ryker mitt superblonderade och börjar så sakteliga bli mörkare igen, jag kan tänka mig att du kände ungefär samma med ditt mörka som jag med mitt blonda, det är inte riktigt jag.
Härligt att se att värdena rör sig åt rätt håll och vi (jag och familjen) håller tummarna för att kroppen totalaccepterar allt nytt och bara producerar braiga saker.

Kramar
Anna K

Anonym sa...

Godmorgon

Du blev jätte snygg i håret. Kul att hör att dom vita är på väg upp. Och att ni är på avdelnigen igen. Följer med Er varje dag.

Kram eva

Anonym sa...

Sötis där...;) Du ser nästan ut som första gången jag träffade dig, ironiskt nog i Umeå det med, fast unter trevligare former. Skönt att höra att det sakta men säkert verkar gå åt rätt håll.
Nog är det bra att du tar hand om dig själv några minuter. Sköt om er båda två!

Kram Cissi

Kajsa sa...

Vad skönt att ni fått komma tillbaka till ert rum igen. Hoppas verkligen att vätskan kring hjärtat ger med sej! Du är jättefin i håret!/Kram