torsdag 14 februari 2008

Dag + 29
Vill börja med att önska er alla en fin alla hjärtans dag.
Jag är kvar i Umeå. Peak får komma hem imorgon. Jag våndas fortfarande över beslutet om huruvida jag ska åka hem över helgen.

Arnold mår precis som igår. Oförändrat.
Dagens värden visar HB 79. LPK 4.7. TPK 13. CRP 171.
Han har fått både blod och trombocyter. CRP:t har ju inte tagit något jättekliv upp men ökat lite. De vita sjunker då han inte längre får "dopingmedlet" som piskar på dem. Värdena är läkarna hyfsat nöjda med. Dock är västkan kring härtat lika omfattande som innan. Likaså vätskan i lungorna. Arnold är trött av febern. Sover mycket.

Hittills då människor frågat mig hur jag orkar har jag med gott samvete svarat. "Jodå, jag orkar. Det går bra". Nu börjar orken tryta. Jag har inte sovit ordentligt på över tre veckor. Det är mycket spring på rummet om nätterna. Arnold är vaken en hel del. Mår illa osv. Då vaknar jag. Hjälper honom med diverse. Piggnar till. Kan inte somna om. Efter tre veckor ligger jag efter en hel del gällande sömnen. Ständigt trött.

Jag önskar att jag hade någon som kunde avlösa mig. Någon som jag kunde dela detta med. Jag tror inte att det är möjligt för en person att orka hur länge som helst. Ensam. De flesta som går igenom en sådan här resa. En resa som innebär en lång sjukhusvistelse. Sjukhusvistelse där man inte vill att den sjuka ska vara ensam. Obevakad. De flesta delar det ansvaret. Den uppgiften. Den bördan som det innebär för själen att leva i denna miljö. Den delar man. Jag träffar andra anhöriga i anhörigrummet här på avdelningen. Det är bland annat någon som är här hos sin svägerska. För att avlösa sin bror. Många som är två. De flesta har möjlighet att åka ifrån några dagar. Med gott samvete. Vid behov. Jag är här ensam. Jag är i detta ensam. Det är därför jag inte kan åka hem med gott samvete. Det är därför jag inte kan eller orkar åka härifrån. Lika lite som jag orkar vara kvar just nu.

Den fysiska tröttheten är ingen match. Den fixar jag. Det är den själsliga tröttheten som börjar göra sig påmind. Jag är slut. Det finns snart inte mer att ge. Det är svårt att förklara känslan. Jag vet inte om ni kan förstå. Jag försöker ändå. Nina har inte existerat på snart 6 månader. Hela mitt liv har kretsat/kretsar kring Arnold. Min identitet är utplånad. Min person känns utplånad. Jag finns inte.

Missförstå mig rätt. Jag är inte hungrig efter uppmärksamhet. Inte alls. Självklart ska Arnold stå i centrum. Så ska det vara. Något annat finns inte. Något annat tillåter jag inte. Det känns dock förödande för ens självbild att känna hur jag långsamt försvunnit. Jag är övertygad om att jag kommer att "hitta mig själv" igen när denna resa är över. Men just här och nu. Idag. Finns inte jag. Det är tungt.

Jag har helt underbara vänner och världens bästa och finaste familj. De stöttar. Självklart. De finns där. Ni är inte glömda. Inte ouppskattade. Tro aldrig det. Det jag dock önskar att jag hade är någon att dela det konkreta med. Det praktiska. Det känslomässiga har jag många som jag kan dela med. Ni är underbara.

Jag märker att jag har ett behov av att prata om det jag går igenom. Det jag lever med. Det som är min vardag. Den vardagen som innebär att jag numera inte är Arnolds flickvän. Jag är hans vårdare. Jag behöver prata om min vardag. Berätta om otäcka detaljer. Vidriga detaljer. Detaljer som man aldrig trodde att man skulle behöva uppleva med sin partner. Inte i trettioårs åldern. Jag behöver prata om detta. Dela det. För att själv bearbeta det.

Nu känns detta som en klagolåt. Det är inte meningen. Jag behöver bara få ur mig. Ventilera. Ni behöver I N T E bli oroliga för mig. Jag klarar mig. Jag håller inte på att gå under. Jag är bara trött.
Jag är själsligt tömd. Tom.

Som den optimist och positiva människa jag är så vet jag dock att det kommer bättre tider. Jag vet att vi kommer att må bra igen.
Det känns skönt. Det lättar hjärtat.

"Ju större motstånd vi stöter på
desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom"

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nina! Ta fatt i "den där" kuratorn och boka en tid med henne/honom. Ibland kan det vara skönt att få ösa och spy på någon utomstående som bara kan ta emot. Klart du behöver prata med någon och dela med någon. Och ibland, som sagt, kan det vara en poäng att göra det med någon utomstående.

Det är helt förståeligt att du är tom och slutkörd!
Du är som en duracell-kanin, du bara går och går... Men du vet att batterier måste laddas!

Gud vad moraliskt och filosofiskt det blev nu då :-)

Poängen är att det är ok att du tänker på dig själv och att du är slutkörd.

Massor av kramar till dig ikväll Nina!
/Malena

Anonym sa...

Kramar om dig vännen...förstår att du också har det tungt just nu. Men finns det ingen annan nära till Arnold som skulle kunna avlösa dig lite då och nu? Komma och vara där hos Arnold ett par dagar så att du med gott samvete kan åka hem till Peak och samtidigt få sova ut ett par nätter. Ladda dina batterier och få ny styrka så att du orkar stötta Arnold genom allt detta.
Jag tror säkert att någon ställer upp bara du frågar(men jag vet så väl hur svårt det är att be andra om hjälp).
Jag tycker precis som Malena att du ska försöka att få ett samtal med en kurator, självklart så går du och bär på en massa som behöver komma ut.
Hoppas att det löser sig.
~Anita

Anonym sa...

Hej Nina! Jag förstår precis vad du menar. Det känns som att någon suddat ut ens konturer lite lite grann varje dag. Så en dag så ser man på sig själv och tänker var tog jag vägen? Jag finns inte kvar!
Dess bättre kan jag säga som prinsessan Diana "I have it on good authority" att det är precis som du tror att precis på samma sätt som konturerna suddades ut så kommer du att kunna fylla i dem igen streck för streck.

Sedan håller jag med Malena du behöver få tala med någon som står lite utanför. Någon som du inte behöver linda in något inför. Att få vara arg,ledsen,besviken,trött ja allt som man är men inte har råd att visa för den/dem man älskar. Det hjälper att få ösa er sig allt och sedan stänga dörren om det och lämna det i där.

Skickar många kramar till dig och Arnold på allahjärtans dag/Maria

Anonym sa...

Hej! Kikade in för att se hur ni har det med Retrieverlivet. Läser att det inte är så bra alls just nu. Jag hoppas att ALLA dina grabbar kryar på sig snart!!

Ofattbart. Tänker på er!

Om du tar en promenad någon dag så kan du ju jätte gärna titta förbi, det är inte alls långt till oss från sjukhuset. Vi kan fika, prata jaktträning och låtsas att allt är bra för en stund. Ta hand om dig!

Anonym sa...

"Därför ger jag inte upp. Även om min yttre människa bryts ner förnyas min inre människa dag för dag."

Anonym sa...

Hej tjejen!!!
Jag förstår hur du mår just nu... Jag har varit i den här resan två gånger, en gång med min mamma och en gång med min älskade dotter. Hon fick övertryck i huvudet och det var ilfart till Uppsala. Mardrömmen var ett faktum. Jag har inga nära anhöriga i livet så jag var helt ensam, totalt förvirrad och förtvivlad till bristningsgränsen. Att se alla sjuka människor omkring oss, folk som dog, personal som alltid bevakade. Det var vidrigt, går inte att i ord förklara. Det gick bra och känslan att få återvända hem med en frisk tjej, ja den är oslagbar. Jag har lärt mig mycket av livets hårda framfart. Man gör det, vare sig man vill eller inte.
Greppa en bra kurator och snacka hål på henne, det hjälper, åtminstone för stunden!
Tusen kramar!!!!
//Anne-Lie, Jack och Micka

Anonym sa...

Där kom det. Äntligen. Äntligen öppnade du dig och tilläts känna. STOR kram.