lördag 23 februari 2008

Dag + 38

Svårt att förstå att vi varit här i 48 dagar. Det är länge. För länge.
Lessheten sitter i. Vi är uttråkade och med stor hemlängtan. Dagarna ser likadana ut. Ingenting händer. Kanske ska vi vara glada så länge ingenting blir sämre. Vi önskar bara att vi kunde se större framsteg. Arnold mår helt ok. Kräks lite. Har småfeber. Frossar till och från. Tappar vikt. Mest av allt är han dock less. Allmäntillståndet påverkas av att han mår dåligt mentalt.

Dagens värden. HB 88. LPK 4.3. TPK 27. CRP 122.

Ibland känns detta som ett fängelse. Vi sitter i ett rum på ca 15 kvm. Det enda vi ser utanför fönstret är betong. Vi har suttit här i 7 veckor. Instängda.

Arnold är på många sätt mer less än jag. Han har också en, enligt mig alltför negativ inställning. Många negativa ord och tankar. Jag måste peppa upp honom hela tiden. Det är svårt. Svårt att peppa när man egentligen själv behöver peppning. Jag får peppa mig själv också! :)

Jag försöker att tänka framåt. Vara positiv. Optimistisk. Hitta på och engagera mig i framtida projekt. Saker som ska ske när vi kommer hem. Sådant som komma skall. Spännande saker. Framtiden.

Det finns många tankar som förändras när man går igenom sånt här. Värderingar omkullkastas. Prioriteringsordningen revideras. Man inser att meningar som man inleder med orden "någon gång ska jag..." bör man fundera en extra gång över. Är det något man vill göra så ska man försöka göra det. På en gång. Inte vänta. Då kanske det aldrig blir av. Ordspråket "Skjut inte till morgondagen det du kan göra idag" får en ny innebörd. Morgondagen kanske inte kommer. Alls.

En annan vanlig tanke inleds med "när jag blir pensionär ska jag...". Samma visa här. Fundera över vad det är du vill och varför du väljer att vänta med det. Vill du det nu, gör det nu! Lev livet medan ni kan!

Vi hoppas själv givetvis kunna leva som vi lär. När vi får börja leva igen hoppas jag att vi kommer att göra en del förändringar i våra liv. Förändringar som har sin botten i dessa tankar.

Idag har jag tagit en långpromenad ute i solen. Det var ljuvligt. Saknade hundarna dock. Jag handlade lite saker som jag till viss del hoppas kan råda bot på tristessen. Två tidningar. En resetidning och en jakttidning. (Inbjuder till framtidsplaner). Tre filmer. (Härligt att han orkar se film igen) Kortspelet UNO. (kompletterar vår redan enorma spelsamling) Jag tror starkt att vi till en liten del faktiskt kan påverka vår sitiuation. "Man har inte roligare än man gör sig" håller inte fullt ut i detta läge men lite grann tycker jag att vi kan lära ur de orden.

Ikväll väntar schlager. Som den schalgernörd jag är kommer jag att sitta och bedöma, ha åsikter, såga och jubla vartannat. Fullständigt oväntat är min favorit hittills faktiskt Sanna Nielsen från förra veckan. Jag gillar inte henne som den klämkäcka dansbandstjejen. Som en powerballaddrottning var hon dock underbar. Sällan en helt ny, ohörd ballad fastnar så som hennes låt gjorde. Jag tyckte den/hon var grym!

Jag älskar ordspråk (surprise, surprise).
Jag bläddrade i några fina ordspråks- och citatböcker och hittade detta som jag fastnade för just idag.

"En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor"
(Franciscus av Assissi)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på Er.

Vi förstår Er tristess, och att tiden kryper fram. Men tänk att Ni måste ge den tid som behövs för att Arnold ska bli så bra att han klarar av att vara hemma själv om dagarna.
Sköt om Er båda två och ha en trevlig melodifestivalafton.

Kramar mamma och pappa

Mirjam sa...

Jag förstår också att det måste vara riktigt tröttsamt att vara instängd på samma sum i sju veckor! Jag tycker att du gör allt vad du kan för att göra det bästa av situationen!
Kramar

Anonym sa...

Usch ja. Jag kan bara tänka mig vad instängda ni känner er. Fast på något vis har tiden gått himla fort ändå.
Kloka ord om att man borde göra saker här och nu. Inte skjuta saker på framtiden. Fast ibland är det ju lättare sagt än gjort. Oavsett sjukdom eller inte.

Ikväll ska vi också spana på melodifestivalen. Även om upplägget stör mig lite :-)

Kram på er!
/Malena

Anonym sa...

hej

sitter och kollar melodislagerfestivalen..och kom att tänka på er..önskar jag skulle kunna göra något för att peppa upp er..en önskan är att du skriver en bok om det här.. för ni (du) skriver otroligt fängslande.

kramar från eva och gänget

Anonym sa...

Jag har en romflaska som är rätt dyr och svår att få tag på. Den är otroligt god. Förr tog jag bara fram den vid speciella tillfällen. Så på två år var det inte många centiliter borta. Efter att jag transplanteras kan jag inte förstå att jag inte ALLTID tog fram den flaskan. Så nu är den nästan tom men har gett massor av njutning :-)

Att ni snart klättrar på väggarna förstår jag. Hoppas att ni snart kan få komma till den där lånelägenheten. Även om det inte är hemma är det något annat och ni slipper sjukhusmaten och tjatet på att äta och dricka.

Stefan

Anonym sa...

Tjenare!

Förstår verkligen hur segt det känns att vara fast på sjkhuset när man BARA vill hem, ut därifrån, och iväg. Jag vet inte om det bara var jag som är konstig, men i väntan och töcknet efter transplantationen så missbrukade jag mat & resesidor på nätet. Så nu har jag en lång lista av städer och länder som jag ska besöka, men inte ännu, först ska jag ha håret tillbaks!
Hoppas verkligen att CRP:t störtdyker snart, för att gå i väntans tider är otroligt segt. Hälsa Arnold och håll ut!

Mvh Claes

Anonym sa...

Vi gläds över att läsa om att ni försöker hitta styrka i framtid, drömmar och alla de spännande saker ni vill göra när detta är över...er optimism kommer att ta er långt, även om nuläget fortfarande är, och känns, tungt. Många kramar från oss.