fredag 15 februari 2008

Dag + 30

Allt känns bättre idag. Jag vet inte varför. Kanske för att jag fick ventilera en hel del känslor i gårdagens inlägg. Det behövdes. Gårdagens inlägg kändes utlämnande. Nästan privat. Men det är så jag känner. Det behövde komma ut. Nu känns det lättare. Själen känns lättare. Faktiskt.

Vi hade en väldigt mysig och bra kväll igår. Jag och Arnold. Pratade i timmar. Det är länge sen vi har pratat ordentligt. Han har varit så påverkad av mediciner, smärta och situationen i stort. Han har inte kunnat erbjuda något samtalsällskap. Samtalsstöd. Igår kväll ville vi aldrig sluta prata. Vi lyckades under några timmar hitta tillbaka till våra gamla roller som pojkvän och flickvän. Sambos. Partners. Älskande. Glömma bort rollerna som anhörig, vårdare, sjuk och patient. Det var skönt. Underbart rent av.

Det finns inga som helst tvivel hos någon av oss att detta kommer att gå bra. Vi vet det. Det kommer bara att ta längre tid än vi hade trott och hoppats. Men vad är väl några extra veckor om de i sin tur erbjuder en framtid, flera lyckliga år tillsammans.

Dagens värden visar HB 87. LPK 4.8. TPK 16.
De vita har faktiskt inte rasat som vi trodde att de skulle göra. De kan fortfarande sjunka men för oss känns det positivt att de utan doping håller sig på en sådan här nivå så länge. CRP:t har vi inte hunnit få än. Arnold känner sig som igår. Helt ok.

Jag åker hem över helgen. Jag gör så. Det känns faktiskt bra. Just nu känns det som att jag lika gärna kunde stanna. Efter gårdagskvällen känns allt lättare. Men jag åker hem ändå. Jag kommer tillbaka på söndag. Mamma skjutsar hit mig. Skönare än att åka buss. Det blir bara två dygn isär. Vill jag komma tillbaka tidigare så kan jag göra det. Det känns bra. För oss båda.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig läsning!!!

Mirjam sa...

Jag läste inte gårdagens inlägg förrän nu. Skönt att det känns bättre idag och du gör helt rätt i att åka hem två dagar och bara är Nina för en kort stund!

Jag tycker att de andra gav dig ett bra råd med att kontakta en kurator, det kan inte vara bra att behöva axla allt själv. Kan inte någon komma och avlösa dig någr dagar?

Många många kramar!

Anonym sa...

Vad skönt att det känns bättre idag.
Jag tror att du gör helt rätt som åker hem ett par dagar och bara tänker på dig själv för en liten stund. Du behöver komma ifrån den där miljön och ladda dina batterier så att du orkar vara Arnolds stöd. Dessutom så har du ju även två små vänner där hemma som väntar på dig och som kommer att bli sååå glada då de får träffa dig igen -Balsam för själen!
Vad skönt att din mamma skjutsar dig hem, då går i alla fall hemresan lite snabbare. Vi brukar alltid ta egen bil då jag ska på mina läkarbesök dit för det är så träligt att sitta där på bussen i 5-6 timmar.
Ha det nu gott och njut av dina dagar hemma med dina nära och kära!
~Anita

Anonym sa...

GullNina!
Skönt att allt det onda som ligger och gror får pysa ut litegrand. Du bär en stor börda på dina axlar. Kan bli skönt att få komma hem ett par dagar. Få rå om sig själv... Lova bara att inte ha dåligt samvete! Sov ut, hämta kraft hos de fyrbenta, krama mamma...
Ni finns i mina tankar så ofta så ofta.
Helg kramar till bägge två!

Cissi

Anonym sa...

Hämta mycket med välbehövlig kraft hemma hos vovvarna Nina...så orkar Ni bägge två ännu bättre med resten av resan!
Härligt att läsa att det går åt rätt håll, sakta men säkert...

Ha en bra helg bägge två!
Kramar
Heléne & Janne

Anonym sa...

Oj, vad skönt att läsa dagens inlägg!!! Blev så bedrövad igår! Men Du är STARK Nina - det har vi förstått vid det här laget. Men även om man är stark behöver man ibland få ventilera och få stöd!!
Vi hoppas verkligen du får igen lite krafter nu när du får träffa "barnen" - vovvarna menar vi- och komma hem en stund!!!
Arnold får all den hjälp han kan få - Du kan med gott samvete åka hem ett par dar!!!

Och Du Arnold - Du är tapper tycker vi - Du kommer att bli frisk, det vet vi!! Snart blir det Fjällräven Classic - vicken grej!!!!

Kram från oss och krama varann!!!!

Anonym sa...

Tyvärr har jag inte haft chansen att gå in de senaste 2 dgr, jag tycker det låter fruktansvärt med din trötthet, ja riktigt eländigt, kan inte ens sätta mig in i hur det är men... jag blir besviken o ledsen, du är inte ensam, om du själv tillåter dig att be om hjälp, för hjälp har erbjudits dig från Arnolds anhöriga... Man behöver inte klara allt till 100 % själv, det funkar inte i en sån här situation, vad man än kommit överens om i förväg.
Som anhörig till Arnold vill man gärna veta, även de tråkiga o fruktansvärda detaljerna, varför ska vi skyddas från dem?
Detta både för våran skull o ditt behov att få prata.

Vill bara avsluta med att Du är helt enorm på att skriva Nina. Och det du har gjort för min bror är det nog inte många som klarat av själv. Tack för det.
Kram på Er//Ingela