tisdag 15 januari 2008

Dag -1
Gårkvällen bjöd på ytterligare en febertopp, termometern visade 40,5 som värst. Förmodligen ytterligare en reaktion efter antikropparna. Arnold sov hela kvällen och vi sa nog inte alltför många ord till varandra under gårdagen. Men som många påtalat i kommentarerna så är det bara bra att han sover.

Jag blev irriterad på kvällen då skiftbytet skedde och jag än en gång upptäckte att sköterskorna inte har full koll på läget. Jag måste (ofta/ibland) påminna om mediciner och kontroller och känner att det blir en press på mig att hålla koll på allt. Jag vill inte ha det ansvaret.

Idag gick antikropparna in utan några som helst besvär. Arnold sov visserligen genom det hela men de droppade in med bra hastighet och det hela tog knappt 5 timmar jämfört med gårdagens 9 timmar. Själv var jag på universitetet och jobbade under tiden. Lagom när jag kom tillbaka till sjukhuset så vaknade Arnold och nu har vi sett "vänner" i ett par timmar.

Idag har Arnold börjat få en ny medicin som kommer att följa honom en lång tid framöver. Flera månader. Sandimmun heter den och är immundämpande. Allt för att den nya benmärgen ska kunna börja fungera så bra som möjligt. Transplantationen kommer att ske framåt kvällen imorgon. Benmärgen ska hämtas från Tyskland och flygas upp hit till Umeå så det tar sin lilla tid. Vi kanske bloggar vid ett par tillfällen imorgon. Både före och efter transplantationen.

Arnold hälsar att efter dessa två ganska kämpiga dagar så känns det betydligt bättre nu. Nu handlar det om att slåss mot eventuella infektioner som kan komma i och med att värdena rasar.

Värden idag; HB 79, LPK 1,4, TPK 20.
(Trombocyterna rasar pga. antikropparna och det serveras både blod och trombocyter ikväll)

Må-bra-barometer Arnold; 7 och tumme upp.
(gårdagen reviderar vi till en 6:a)
Må-bra-barometer Nina; 8, skönt att Arnold är piggare.

Imorgon väntar mer antikroppar men de bör gå in friktionsfritt.
Första dagen är tydligen alltid värst.

Imorgon är alltså dagen D. Dag 0. Konstigt.
Det kommer ju i sig inte att vara en så dramatisk dag.
Men effekten av morgondagen ska rädda livet på Arnold.
Det är dramatiskt.

Tack för idag.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fasen vad arg jag blir av att läsa att du som anhörig hamnar i en situation där du måste "påminna" personalen. Jag förstår verkligen din reaktion och skulle själv ha reagerat precis likadant. Annars så vill vi bara att ni ska veta att vi följer varje liten rad på bloggen. Läser era tankar varje dag, och känner med er inför morgondagen. Stor kram från oss alla tre.

Anonym sa...

Jag tror du ( Nina ) och min tjej får bilda klubb för ni är de enda som verkar ha stenkoll om även ofrivilligt. Jag känner igen det samma sedan jag låg inne...dåligt. Imorgon smäller det....hm...dumt ordval...imorgon glider den in på en räkmacka.

Stefan

Anonym sa...

Tänker på er. Ofta.

Hoppas ni får en odramatisk dag imorgon.

KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Lycka till imorgon och det som komma skall! Jag tänker på er VARJE dag... konstigt att säga men er blogg är den enda riktiga paus jag unnar mig om dagarna när jobbet kör på i 190!

Kramar från Emma!
Johan& Sigge hälsar förstås också!!!

Anonym sa...

Ja, visst är det jobbigt när man känner att man måste hålla koll så att inget glöms bort, det skall ju inte riktigt vara din uppgift, Nina.
Håller tummar och tår, tror och vet att detta kommer att gå bra!
Kramar till er båda.
Anna K

Anonym sa...

Hej hoppas det går bra imorgon med allt. Tänker på er !
Många kramar till er båda från Sofi

Johan sa...

Jag kommer hålla tummarna imorgon och framöver! Kram på er båda /Johan M

Mia sa...

Tänker på er och håller tummarna imorgon, eller rättare sagt idag, insåg just att det är onsdag nu =)
Kram,
Matte & Maria

Anonym sa...

Tänk vilket mirakel i alla fall att det finns någon i Tyskland som genom sin donation kan rädda Arnolds liv...Vi håller tummar och tår för er idag!/Maria och fuling guling

Anonym sa...

Käre älskade son Arnold
Vi sitter här hemma och håller både fingrar och tår och andan för att det här ska gå bra.Vi skulle gärna vilja vara med dig,och hålla din hand,prata med dig,se dig,säga några tröstens ord, men det går nog inte pga av ditt försvagade immunförsvar.Men vi vet att du är en tapper kämpe,så tillsammans med Nina och vi anhöriga, samt alla som genom bloggen håller tummar och tår och tänker på dig att allt ska gå bra.
Stora kämpakramar till Dig och Nina
Våra tankar är hos Er både natt och dag.

Anonym sa...

Hoppas ni har det "bra" idag!
Tänker på er.

Kram från Malena

Daniel sa...

Hoppas att allt går bra imorgon! Mina tankar kommer att finnas hos er.
kram Daniel M