onsdag 30 januari 2008

Dag + 14

Arnold är flyttad till Intensiven.
Det var en planerad flytt. Inget akut som inträffade.

Han ska genomgå en dialys. Det innebär i kort att de suger ut blod ur honom in i en maskin, denna maskin suger ut överflödig vätska och sedan skickas blodet tillbaka in i honom. Detta kommer att pågå i minst 24 timmar är det sagt.
Han har fått ytterligare en CVK inopererad idag. På ljumsken. Detta var väldigt riksfyllt då han så gott som saknar trombocyter, blodplättar. Blödningsrisken var övehängande. Det gick dock bra efter mycket strul. Jag var med i rummet under ingreppet. Det bara blev så. Jag tror dock att jag började bli lite blek efter ett tag eftersom en sköterska frågade om jag behövde lite vatten.

Nu ligger han kopplad mot fler maskiner än jag kan räkna till. Det ser ut som en scen tagen ur nån sjukhusserie. Fast värre.
Det ser så otäckt ut. Ni anar inte.

Han mår dock helt ok. Är trött.
Glada nyheter idag är att CRP:t hade sjunkit lite. Till 390 idag.

Idag är också en brytpunkt såtillvida att vi från och med idag kan börja spana efter att hans nya benmärg ska börja arbeta och producera vita blodkroppar. Det kan fortfarande dröja men från och med idag är det rimligt att ens spana efter dessa tecken.

Nu ska jag springa tillbaka till intensiven. Är bara uppe på rummet vårt för att uppdatera er. Inser att många skulle bli oroliga om vi inte skrev nåt en dag. Jag kan inte sova hos honom inatt utan måste komma tillbakla till rummet. Får väl se hur det går. Kommer att bli en lång natt.

16 kommentarer:

Anonym sa...

hej

vi väntar med spänning på att hans nya benmärg ska börja jobba

många kramar eva

Anonym sa...

Håller tummarna för att Arnold snart får må bättre/Maria

Anonym sa...

Jag tycker det låter som ett litet steg till det bättre iom att CRP:t har ramlat ner lite. Att ha en galloperande blodförgiftning är inte bra. Skönt att han är på ett ställe där det är totalkontroll.
Hoppas på att ni kan flytta tillbaks inom några dagar.
Läste ett inlägg om att Arnold är släkt med Superman....Om man kikar fort på bilderna ser man det tydligt....Han ÄR Superman !!!

Stefan

Anonym sa...

Jag vet hur otäckt det är med maskinerna på intensiven, till slut lär man sig vad de visar och blir lite expert på att hålla koll på dem, då känns de inte lika skrämmande längre.
Hoppas att du kan sova lite i alla fall utan Arnold han är som du sett väldigt välövervakad där han är och vad skönt att CRP:t sjunkit ngt.
Kram
Anna K

Anonym sa...

Hejsan igen.

Vad glada vi blir när CRP:et har börjat vända, hoppas att det dagligen pekar neråt till normal nivå igen.
Vilken tur att du är med Nina, så att vi alla kan få den senaste informationen. Du är ett stort stöd för Arnold och alla oss andra.
Genom dig får vi veta allt som är väsentligt, även telefonledes.

Hälsa den käre SUPERMANNEN som ligger där från oss.

Många bamsekramar från G-stad

Anonym sa...

Hej på Er. Du är en kämpe brorsan, har du alltid varit, det du har tagit dig för har du nog alltid rott iland med, jag kan inte tänka mig annat än att målet du har framför dig nu kommer du åxå att fixa, jag tror på dig, på er båda, vi har samma kämparglöd, VIKTIGT...
Kramizar//syrran

Kajsa sa...

jag kan tänka mej hur otäckt det ser ut med alla apparaterna, har en son som opererat hjärtat två ggr.
Håller tummarna på att ni får sova båda två i natt och att morgondagen börjar bra./kram

Anonym sa...

Nu tror vi att CRP har vänt och att det bara blir lägre och lägre!

Hälsa Arnold och försök sova inatt Nina!

Stor kram!
/Malena

Anonym sa...

Bara att kämpa vidare så går det här i hamn! Tänker på Er.

Anonym sa...

Hej, vet inte hur jag hamnade här, på denna sida.Men det är som en drog, önskan att din pojkvän ska bli bättre, hoppet, förtvivlan oron. Får mig en tankeställare på vem jag är och hur jag vill vara. Du tar det så lugnt fastän du inombords måste må dåligt över allt detta. Jag läser dina possitiva ord och inser att det blir inte bättre av att ömka sig, klaga, gräva ner sig. Med dina ord så känner jag ett hopp om att allt detta slutar bra.Ni klarar det tillsammans. Jag ska oxå tänka possitivt om det kommer mig någonting tråkigt i livet. Hur ska man annars orka fortsätta?

Anonym sa...

Vad skönt att CRP har stannat och backat lite, nu håller jag tummarna för att det fortsätter på den vägen!

Anonym sa...

Hoppas, hoppas att det vänder nu.
Många kramar till er båda!
~Anita

Anonym sa...

Hej Nina och Arnold.
Vet inte om du minns mig Nina? Annica från Piteå som hade en Golden, Pixie.
Hursomhelst så tappade jag bort dig och din blogg men hittade tillbaks igen här kring jul...
Har nu följt er kamp ett tag men inte fått till att skriva nåt.
Vill nu ändå bara säga att jag önskar av hela mitt hjärta att denna hemska mardröm får ett lyckligt slut. Med eran kämpaanda så ska det gå, det är jag övertygad om.
Jag tänker på er och följer bloggen varje dag numera.
Många hälsningar från mig
//Annica

Anonym sa...

Jag igen skickar ett litet meddelande till de som läser det här. Vi kan inte göra så mycket för Arnold men vi kan hjälpa någon annan. Den som är mellan 18-30 år och fullt frisk kan anmäla sig som donator. Kolla in tobiasregistret.se där finns all information man behöver för att avgöra om man vill bli donator. Kram till Arnold och Nina

Anonym sa...

Hoppas dialysen går/har gått bra! Kan inte annat än häpna och imponeras över Arnolds fightinganda! Han verkar sannerligen vara gjord av nåt norrländskt, riktigt segt virke :-) Att ha så högt CRP, rejäl blodförgiftning, lunginflammation och en massa vatten i kroppen, men ändå må OK säger en hel del... Kämpa vidare, båda två! Ni är ena riktiga hjältar!! Är övertygad om att det vänder snart!

Anonym sa...

Hej Arnold och Nina
Jag har följt er blogg länge nu och jag blir så glad när jag läser att CRP:t har börjat sjunka. Ni är fantastiska, båda två. När jag läser de andra kommentarerna om att Arnold måste vara "superman", då kan jag inte annat än att hålla med.

Tänker på Er varje dag och önskar att påsen med de jobbiga dagarna snart är slut.

Kram från Ida

"Det största modet är tålamodet"