torsdag 24 januari 2008

Dag + 8

Läget är ganska oförändrat. Stabilt. Hyfsat under kontroll.

Detta har hänt.
Natten mellan tisdag och onsdag fick Arnold enorma smärtor i bröstet. Efter det är allt ett enda virrvarr och ludd för honom fram till kl 14.30. Det blev ett väldigt pådrag med läkare, sköterskor, prover osv. Han lämnades inte ensam en sekund.

För att kort sammanfatta det vi vet; Arnold har fått in bakterier i blodet. Förmodligen kommer dessa bakterier från honom själv. Alla människor bär på en hel drös bakterier men vi friska har ett immunförvar som tar hand om dessa. Arnold saknar immunförsvar vilket leder till att bakterierna fritt fram kan ha party i hans kropp. De bakterier som slagit till nu är riktiga monsterbacillusker och har höjt hans CRP (snabbsänka) till 260 (en frisk person har under 10). (Klå det, Classe och Stefan! ;)) En sån här bakteriell infektion i blodet kallade man förr blodförgiftning. Starka antibiotikan har satts in och de verkar fungera hyfsat då febern inte varit över 39 idag. (igår 40,5)

Utöver detta så har han smärtorna i bröstet som besvärar enormt. Vad dessa beror på är inte fullständigt kartlagt. Han går på smärtstillande vilket gör det hela uthärdligt. Idag har det tagits ett ultraljud som eventuellt kan hjälpa till med diagnosen. Smärtorna kommer så fort han rör på sig det minsta. Det bästa är att vara helt stilla. Han kan inte ligga plant utan måste sitta upp. Smärtorna är kraftigare om han ligger. Även natten har tillbringats i upprättsittande position.
Att gå på toaletten är ett helt projekt och efterföljs av smärtanfall och medföljande skakningar av ansträgning och spändhet. Han har fått ca 6-8 smärtanfall mellan gårdagen och nu. Dessa tar ca 30 minuter och då ligger han och vrider sig av smärta, försöker koncentrera sig på att andas och väntar på att smärtlindringen ska kicka in. Jobbigt. Energitömmande. Ont. Tröttsamt.

Just nu ligger han och sover med öppen mun, snarkandes och ser ut att ha det helt ok. Hjärtat mitt.
Jag vägrar lämna hans sida.

Min dag igår började med ett mycket givande jobbmöte. Jag hade bokat ett möte med min före detta arbetsgivare för att prata om ett framtida samarbete mellan dem och organisationen som jag arbetar för idag. Mötet blev lyckat och jag stannade kvar efteråt för att prata med mina gamla kollegor. Nöjd och glad trodde jag i min enfald att Arnold mådde bra då han ju gjort det måndag-tisdag. Som sagt så vänder det dock snabbt. Efter mötet fick jag tag på Arnold på telefon. Mitt i ett frossa- och smärtanfall. Jag hör att det är smått kaotiskt och ber om nummer till avdelningen så jag kan ringa dit. Får tag på en sköterska som berättar i kort vad som händer, lugnar mig till viss del men framhäver samtidigt att det är bra att jag kommer dit. Halvpanik. Oro. Bussresan tar 4 timmar och jag kunde för allt i världen inte förstå hur jag skulle få dessa fyra timmar att gå. Man hinner tänka både det ena och andra och tiden lär ju nästintill stå still. Nåja, väl inne på bussen, då är jag i alla fall på väg. På bussen visade de filmer så jag köper hörlurar och lyckas hyfsat med att fokusera på filmerna som höll mig sällskap 3,5 timmar av resan. Framme så möttes jag av en tagen Arnold. Han såg oändligt trött ut och var synligt påverkad av smärta, mediciner och trötthet. Men både han och jag tyckte att hela situationen blev bättre så fort vi var tillsammans igen.

Usch vilken dag. Jag tänker inte utsätta mig för det igen. Att sitta så långt bort. Ha den ressträckan. Inget veta. Inget kunna göra. Nej. Hädanefter bor jag här. Tills vi får åka hem tillsammans. Punkt.

Natten har varit ok. Det är så märkligt hur mycket bättre vi sover då vi är tillsammans. Arnold hade sovit superdåligt under tiden då jag var borta, även de nätterna då han mådde bra. Inatt har han mått dåligt men ändå sovit bättre. Bara att veta att man har varandra nära gör skillnad. Jag har sovit sådär. Jag ligger och lyssnar till och kontrollerar hans andning och småslumrar. Någon djupsömn blir det dock inte.

Nämnas bör att detta inte är oväntat eller ovanligt. Fullständigt naturliga konsekvenser av den behandling som han är under. En komplikation av att sakna ett immunförsvar. Läkarna ser inte detta som livshotande i nuläget. Det bör vara övergående och inte påverka framtidsutsikterna. Skönt. Hoppas.

Detta har varit/är absolut det tuffaste och jobbigaste han varit med om. Vi tycker dock att det här borde tömma mycket ur "jobbiga dagar-påsen" och det är ju bra. :)

Just nu är han ganska groggy och somnade nyss när jag pratade med honom. Mitt i en mening. Älsklingen. Det är bra att han sover.

Tusen tack för att ni finns med oss.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt, jobbigt! Fortsätt kämpa. Håller tummarna för att det ska gå över fort och att Arnold är helt återställd snart!

Anonym sa...

Har kollat bloggen hur många ggr som helst idag för att se om nån ny uppdatering kommit. Skönt att läsa att det är stabilt! Hoppas, hoppas att det vänder snart! Ni kämpar så bra!! Blir alldeles tårögd över att läsa ditt starka, gropande inlägg.
Hoppas ni får en bra natt!

Anonym sa...

"gripande", ska det naturligtvis vara :-)

Anonym sa...

Skönt att höra att det vänt :-)Då har ni helt säkert tagit ur en extra tung dag ur påsen.
Typiskt Arnold att vara värst....jag hade 120 i CRP när jag hade min blodförgiftning...eller som sköterskorna säger "Bakterier i blodet" vilket låter helt ofaligt vilket det inte är....
Men jag gissar han fått en feting atibiotika så då går det rätt fort att få bukt med. Jag är imponerad av din styrka Nina och Arnold vet jag kämpar med extra krafter när du är där.

Stefan

Anonym sa...

Jag blir så tagen av det du skriver att tårarna stiger i ögonen och orden blir suddiga. Som ni kämpar! Vilka kämpar ni är! Och jag hoppas och tror och nästan ber (!) att er jobbiga tid ska vara över och att livet får återvända till er i ordets alla bemärkelser.

Återigen, tack (eller hur man nu ska uttrycka sig) för att du uppdaterar och berättar. Jag har varit här inne typ 100 gånger idag för att kolla efter nyheter.

Det är, varje gång, på något vis, mycket gripande läsning.

Så många kramar att jag slutat räkna till er båda!
/Malena vars suddiga blick nu blivit till tårar...
KOM IGEN NU ARNOLD!

Anonym sa...

Vad skönt att det verkar vara på väg att vända, nu är ni ett steg närmare ett normalt liv!!
Fortsätt kämpa Arnold för snart sitter du på skotern igen med solen i ansiktet & en brun flat i famnen:)Jag fortsätter håller tummarna för att livet blir lite lättare att uthärda alldeles snart. Många kramar Anneli

Kajsa sa...

Så skönt att du är där nu och att det börjar vända. Följer eran resa varje dag, ibland med tårarna rinnandes, ibland med skratt i hjärtat. Stor kram till er båda!/Kajsa

Anonym sa...

Jag har också kikat in här på bloggen flera gånger idag för att se om du skrivit något nytt. Dessa otroliga avstånd till Umeå, jag kan riktigt känna din maktlöshet där i bussen.
Arnold kämpa på, snart så vänder det och du får må bättre.
~Anita

Anonym sa...

Efter mörker kommer ljus..
Jag läst hela bloggen från början igen..
Ni skriver så fängslande så man kan inte sluta läsa..måste läsa varje dag..och följa er på vägen..
Många kramar Eva och Ida

Anonym sa...

Oj, vad vi känner med Er! Ni är helt underbara i Ert kämpande och kommer helt säkert att lyckas!
Hoppas innerligt att den svåraste dagen nu gått och att nya, friska dagar väntar runt hörnet!
Krama om varann!!!

Barnboksbloggen sa...

Usch så hemskt att läsa om blodförgiftningen. Men samtidigt så har ni en sådan styrka att jag blir alldeles rörd och imponerad. Håll ut och kämpa på, ni kommer att klara det här! Jag bor i Umeå, finns det något jag kan göra för er här på plats, så maila mig, tveka inte.

Mirjam sa...

Också oroat mig och väntat på uppdatering. Fortsätter att hålla alla tummar här och tycker att det är skönt att ni är tillsammans igen! Kram

Anonym sa...

Var stark, det går över, det gäller att ha ett hårt skallben! Angående CRP så var mitt faktiskt uppe i 300, men sikta inte på att slå det, hade även 3 st blodförgiftningar. Sköt om er!