onsdag 16 januari 2008

Transplantationen

Då var den genomförd. Dock inte utan dramatik och komplikationer.
Feber, frossa och ett massivt tryck över bröstet bidrog till att transplantationen tog 2,20 istället för den planerade timmen. Mellan kl. 20.40 - 23.00 skedde det. Inte mindre än 7-8 olika läkemedel krävdes för att få Arnolds allmäntillstånd och blodtryck att fixa transplantationen. Transplantationen genomfördes som sagt som en vanlig transfusion. Benmärgen kom i tre blodpåsar. Ca 1,5 liter vätska, blodblandad märg sprutades in i Arnold. Ni får se några bilder nedan.

Nu är det gjort. Dagen vi väntat på sedan i septmeber än förbi. Nu gäller det för de nya cellerna att hitta sina platser och om ca 2-3 veckor börja producera blod. De kommande två veckorna kommer Arnold att vara väldigt låg i sina värden och därmed enormt infektionskänslig. Så hur de kommande veckorna kommer att se ut beror på hur väl han klarar sig undan infektioner. När de nya stamcellerna i benmärgen börjar producera blod kan man börja ana effekter och eventuella komplikationer av transplantationen. Så nu återstår väntan.

Arnold är jättetrött och tagen efter transplantationen. Natten kommer att innehålla hyfsat täta kontroller och trycket över bröstet har inte gett med sig fullt ut. Han lovar att själv blogga lite imorgon om han bara orkar. Vi vill också än en gång tacka er som följer oss och framförallt er som lämnar så underbart uppmuntrande och stöttande kommentarer. Era ord betyder mycket!

Det är märkligt att veta att det som skett här i rummet ikväll handlar om liv och död. Denna kväll avgör vår framtid.

Lite småpirriga innan transplantationen


Arnold med 1/3 av sitt nya immunförsvar på magen :)


Den ser inte mycket ut för världen...
men för oss betyder den mer än världen.

De första dropparna glider in. Transplantationen är igång.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så imponerad av er båda! Håller tummarna för att den Arnolds kropp ska gilla det nya blodet och att infektionerna håller sig undan.
Är glad över att få följa er, det ger nya dimensioner.
Linn i Happis

Anonym sa...

Ååå, vad ni är starka & tappra!! Det är verkligen stort det som ni båda har genomgått tillsammans och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att bli bra! Förstår att ni har en stor del kvar att genomgå av den här kampen. Vi är många som är med er, fast vi är långt borta! Det är verkligen generöst av er att låta oss alla följa med på eran resa för att besegra leukemin. Kram igen från oss i Åkersberga!

Anonym sa...

Jag har hållt mig uppe här och blir så glad :-) Tre påsar !! Jag fick bara en.... Jag fick 41 graders feber och frossa oxå men först fem timmar efter min påse.
Hoppas du fick en stol att sitta på Nina !!

Anonym sa...

ber för er båda!

Anonym sa...

Är in och tittar till er varje dag
och jag håller mina tummar så hårt jag kan för er!!!

Anonym sa...

God morgon! Hoppas natten varit bra. Ja de där Umeå har en del att lära...Tänker på er/Maria

Anonym sa...

Åh av någon anledning ryser jag när jag läser inlägget...
Hoppas du Arnold mår bättre idag, på +1dagen!

Tack för att ni delar med er av ord och bild i er svåra situation.

Kram!
/Malena

Kajsa sa...

Håller mina tummar för att allt vänder till det goda nu!/Kram

Anonym sa...

Följer er blogg nästan dagligen. Är in och läser och ser att transplantationen är gjord nu. Oj så skönt! Hoppas och tror att den nya benmärgen får fint fäste!
Blir däremot väldigt beklämd när jag läser hur personalen är vid Norrlands Universitetssjukhus (!) Att de inte hajjat att anhörigvård är minst lika viktigt är beklämmande!
Hoppas ni får en bra dag!
//Anna E

Anonym sa...

Hoppas hoppas, jag andas fortfarande inte!
Kram till er båda från Cissi

Anonym sa...

Vad skönt att ha fått gjort bort transplantationen i alla fall. Hoppas nu att Arnold återhämtar sig snart och att hans kropp accepterar det nya.
Håller med det som de andra skrivit innan
-Ni är verkligen otroligt generösa som delar med er av detta.
Jag hann inte in på er blogg igår kväll och läsa hur det gick, så jag har tänkt på er hela förmiddagen på jobbet och det första jag gjorde då jag kom hem var att titta in på er sida och läsa hur det gått.
Håller mina tummar för att allt ska gå bra nu!
Kramar från Anita

Anonym sa...

Hej! Ni känner inte mig, men jag följer bloggen och tänker på er väldigt ofta. Varje dag faktiskt. Särskilt nu under de kanske viktigaste dagarna i ert liv, så har jag varit inne och kollat flera gånger om dagen för att se om det hänt något nytt. Även om jag inte finns hos er fysiskt så vill jag att ni ska veta att jag tänker på er och att jag tycker att ni är helt underbara människor. Att ni är lyckliga syns på långa vägar, det lyser rakt igenom trots att ni för tillfället genomgår en stor kris. Finns det några som är rustade att klara av leukemi så är det ni. Jag kommer vara den första att dra en lättnadens suck och öppna en flaska champagne när allt det här är över och ni är hemma på gården igen med hundarna. Men fram tills dess så kommer jag fortsätta följa er här, i nöd och lust så länge som det krävs för att jag ska få dra den där lättnadens sucken. Massor med kärlek till er båda.

Anonym sa...

Hej

Nu håller vi alla tummar vi har..
Jag beundrar eran styrka..

Kram eva

Mia sa...

Skönt att höra att ni passerat 0 och är på + nu..Vi håller tummarna för att det inte blir alltför jobbiga dagar/veckor som kommer nu. Jättetrist att höra hur ni blivit bemötta, hur bra vård & behandling de än kan erbjuda er finns det saker de aldrig kan reparera nu...det behövs såna som ni som kan påpeka för dem att de måste öppna ögonen!

Kram Matte & Maria

Anonym sa...

Vi är MÅNGA som tänker på er och undrar hur ni har det idag. Hoppas allt känns fint och det går bra..

Anonym sa...

Jag är inne och läser Era bloggar varje dag och håller verkligen tummarna för Er och ber att allt ska gå bra.
Förstår att det känns skönt att ni nu tagit nästa steg i Er kamp.

Anonym sa...

Hej på Er!
Ja nu har transplantationen äntligen skett,och det verkar ha gott bra.Vad var det jag sa, du är en stor kämpe Arnold.Men Nina är med sin närvaro och sitt stöd en stor hjälp för dig i kampen mot denna hemska sjukdom.Vi håller tummarna för att det ska gå bra i fortsättningen.
Kram från oss kära vänner