måndag 7 januari 2008

Dag -9

Idag har det hänt en hel del. Det har tagits ett benmärgsprov på Arnold. Resultatet får vi inom ett par dagar. Vi förväntar oss dock att resultatet ska vara positivt och visa att han fortfarande är i remission, dvs. inte har några leukemiceller i blodet. Arnold har fått ytterligare en cvk (central venkateter) inopererad på halsen. Han har en med två infarter på bröstet men läkarna vill ha en tredje då det kan komma att behövas många infarter för mediciner, näringsdropp, transfusioner och liknande.

Vi har fått lite information om donatorn. Det är en tysk kvinna. Matchningen mellan henne och Arnold är total. De har samtliga parametrar identiska vilket är jättebra. Blodgruppen stämde också överens så Arnold behöver inte byta blodgrupp. Ju fler parametrar som stämmer överens med donatorn och patienten dess mindre risk för grav GVH (Graft Versus Host). GVH är den allvarligaste komplikationen som kan uppstå efter transplantationen. Det innebär kortfattat att transplantatet och Arnolds kropp krockar.

Läkarna har gått igenom schemat fram till transplantationsdagen. Det är ett minst sagt fullspäckat schema av gifter. Arnold kommer att vara fast på rummet näst intill hela tiden med gifter, mediciner och vätskor som går in via dropp. Ikväll startar det hela med uppvätskning och imorrn bitti kör cellgifterna igång. Ikväll kommer han också att få ett medicin som kommer att få honom att vakna upp bakfull imorgon. Dock utan att få festa, vilken nit. Det är ett lugnande medicin (typ valium) som ska se till att de starka gifterna inte orsakar kramper och som kommer att göra honom groggy och trött i flera dagar.

Vi saknar sjukan i Luleå med alla invanda rutiner och bekanta ansikten. Vi är dock övertygade om att det kommer att bli bra här också men det tar nog några dagar att "bo in sig".

Jag själv har roat mig med att gå vilse på detta enorma sjukhus. Jag ville ta mig från rummet ner till kiosken. Det innebär att jag måste åka 4 våningar ner och göra 2-3 svängar. Inte alltför komplicerat kan tyckas. Till Arnolds stora glädje (skadeglädje) gick jag vilse och det hela slutade med att jag kom ut på andra sidan sjukhuset och fick en välbehövlig promenad i den friska luften i jakten på huvudentren. Jag är ju dessutom duktig på att komma på positiva saker med det mesta och under min vilsna vandring passerade jag avdelningar med minst sagt märklliga och misstänksamma namn. Jag kom att tänka på att det ju faktiskt är tur att vi hamnat på en avdelning med ett såpass enkelt namn; hematologen. Alltid något. :)

Ikväll ha vi varit ute i civilisationen och ätit en god middag, sista svängen utanför sjukan för Arnold på säkerligen 3-4 veckor. Nu blir han isolerad och inspärrad på rummet fram till att värdena vänder efter transplantationen. Vi räknar med att som tidigast få åka hem i mitten på februari.

Värden idag; HB 99, LPK 2,1, TPK 168.
Må-bra-barometer Arnold; 9 och en tumme upp.
Må-bra-barometer Nina; 9 (fortfarande känningar i halsen men från jobbet fick jag goda nyheter som får mig att slappna av.)

Tack för idag.
Nina & Arnold med mätta magar och optimistiska tankar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är ju sjukhuset stort och det finns det många konstiga namn på avdelningarna som man aldrig ens hört innan att det fanns. Jag låg på neurokirurgen.
Jag får en klump i magen då du skriver att ni ska vistas där på sjukhuset i så många veckor. Men ni får se fram emot att då är det nästan vår ute, solen skiner och ni kan njuta av härliga dagar där hemma. Nu så är det ju ändå bara mörkt, grått och kallt, så ni missar ingenting i alla fall.
Jag håller mina tummar för Arnold, nu börjar er verkliga resa.
Kram Anita

Kajsa sa...

Jag håller tummarna!

Anonym sa...

Jag har ju fått ett matuppdrag som jag kämpar med just nu. Lär mig allt om Debreciner, Kabanoss, Winerwurst och Bratwurst. Vi skippar sauerkraut tycker jag och ökar på med fler öl. Det behöver vi efter denna pers.... Din tur nu Arnold och vi finns med dig !!

Stefan

Anonym sa...

Oj. Det låter så dramatiskt med gifter och cvk och kramper och allt. Och då slår det mig att det är ju precis så dramatiskt. Internet och de skrivna orden skapar ändå en viss distans. Men detta är ju er verklighet. Varje dag. Ni är så starka och era 9:or på slutet är härliga att se!

Tänk fram i februari har det blivit ljusare och varmare. Vad är väl då bättre än att komma hem till gården och köra lite apportering??!

Sköt om er nu och ha det så bra som ni bara kan och snälla, gör en karta till Nina :-)
KRAM!
/Malena

Anonym sa...

Allt känns så overkligt och läskigt. Men nu finns väl anledning att pyssla om mannen lite i hans "bakfylla" ;) Det är man ju vanligtvis inte så sugen på om han tagit in för mycket av den "riktiga" varan. Kram och sköt om er.

/Cissi

Anonym sa...

Många kramar och tankar till er båda.

kramis Monica, Magnus och hundarna

Anonym sa...

Vi håller tummarna för er och önskar er jättemycket lycka till. OK, 3-4 veckor är en ganska lång spurtsträcka, men det gäller bara att hålla ögonen på målet så fixar det sig!
Kram Matte & Maria